Аеропорти міст Оттава та Ванкувер, Канада

Коротко про об'єкт

Аеропорти Оттави та Ванкувера
Канада

  • Реконструкція
  • Завершена – у 2009 р.
  • Фінансування – державне
Вступ

Проектування аеропортів представляє собою неабиякий архітектурний виклик: вони мають працювати 24 години на добу, 7 днів на тиждень, та є важливими транзитними воротами країн. Вони складаються з численних мобільних частин, обслуговують надзвичайно широке коло клієнтів та покликані гарантувати необхідний рівень безпеки. Коли виникла потреба побудувати додаткові термінали аеропортів двох канадських міст, Оттави та Ванкувера, передові проектувальники аеропортів вирішили доповнити Канадський кодекс загальнодоступності (архітектурних об’єктів та споруд для людей з інвалідністю) та забезпечити достойні умови комфорту для подорожуючих. Обидва проекти перебудови аеропортів консультував і супроводжував Станіс Сміт, віце-президент ванкуверського офісу архітектурної компанії «Стантек». Ремонт Міжнародного аеропорту Оттави був завершений у 2003 р. Міжнародний аеропорт Ванкуверу ремонтували у 1996 р., добудовували у 2000 і 2003 рр., а в 2009 р. він набув чинного вигляду.

В обох випадках метою перебудови аеропортів було створення просторих, світлих і функціональних приміщень, приємних та комфортних для подорожуючих. Для реалізації цієї задачі архітектори залучали консультантів різноманітних професій. Ними було спроектовано ряд знакових та своєрідних приміщень, які слугують виходами до міста та країни. Проектувальники змогли також ненав’язливим для відвідувачів чином задовольнити комплексні вимоги безпеки аеропорту та авіакомпаній.

Використання окремих матеріалів та будівельного плану сприяло інтуїтивному орієнтуванні на місці, що відповідає потребам пасажирів та персоналу. На відміну від безликості більшості міжнародних аеропортів, ці два канадських летовища своєю архітектурною формою відображають природну красу та культурну спадщину регіону.

Опис

В Оттаві, столиці Канади, компанія «Стантек» побудувала новий багаторівневий аеропорт з міжнародним та внутрішнім терміналами, що обслуговує шість мільйонів пасажирів на рік. Розташований біля раніше побудованого летовища, міжнародний аеропорт Оттави має площу близько 61 тис. кв. м. і був спроектований таким чином, щоб поступово розширюватися із збільшенням пасажиропотоку.

Багаторівнений міжнародний аеропорт Ванкувера площею 93 тис. кв. м., кожного року приймає 8 млн. пасажирів. Він сполучений багатоповерховою автостоянкою з прилеглим внутрішнім терміналом. Аеропорт має 37 виходів з телескопічними трапами, у ньому також працюють митні та імміграційні служби Канади та США. Напередодні Зимових Олімпійських ігор у Ванкувері було запущено швидкісний трамвай, який сполучає термінал та центр міста.

Окрім того, що ці два аеропорти побудовані із дотриманням вимог кодексу, вони також є інтуїтивно зрозумілими для орієнтуванні, а відстані пішки долаються дуже швидко. Освітлення, оформлення, покриття підлоги відповідають принципам загальнодоступності, що враховувався при будівництві. Загалом, все це створює атмосферу гостинності, яка має бути притаманна аеропортам-воротам у міста та країни.

Зображення індіанців (корінне населення Канади), що є частиною графічного оформлення інтер’єру, не тільки занурює подорожуючого в багатий культурний світ регіону, але й полегшує орієнтування, слугуючи своєрідним дороговказом.

Дизайн та досвід користувачів

Оформлення цих споруд було продиктоване уявленням про те, що аеропорти представляють міста та громади, яким вони служать. То ж, під час проектування важливий акцент робився на тому, яким буде пасажирський досвід в цьому аеропорту.

Завдячуючи команді проектувальників широкого профілю, архітекторам в обох випадках вдалося досягти виняткових результатів. Оскільки позитивні враження від користування були головним пріоритетом, впродовж усього процесу планування проводилися консультації з численними осередками, що представляли клієнтів, авіакомпанії, аеропорт, різні затверджувальні інстанції та орендарів. У Ванкувері ключову роль зіграв Бред МакКаннел – консультант з питань Універсального Дизайну компанії «Canadian Barrier Free Design Inc» («Канадський Безбар’єрний Дизайн Інкорпорейшн»).

Термінал в Оттаві має дворівневий під’їзд, верхній рівень призначений для тих, хто відбуває, а нижній обслуговує прибуваючих. Зони прибуття та реєстрації на рейс розташовані на рівні 33 метри над землею – удвічі вище за звичайні термінали. Це інноваційне архітектурне рішення надає відбуваючим пасажирам можливість спостерігати увесь процес руху від стійок авіакомпаній і реєстрації до самого літаку фактично з моменту прибуття до аеропорту. Візуальна відкритість простору також дозволяє прибуваючим пасажирам легко прокладати свій шлях крізь усю будівлю, як тільки вони лишають літак і входять до терміналу.  

Під’їзди, обладнані автоматизованими системами самостійної реєстрації на рейс, були розташовані між парковкою та терміналом, щоб захистити пасажирів з інвалідністю (та всіх інших) від різкого клімату Оттави. Пасажири можуть дістатися від парковки та терміналу, жодного разу не змінюючи поверх або переходячи транспортні шляхи. У той час, як більшість людей приїздять до аеропорту на машинах, автобусах і таксі, були також створені умови для співробітників, які їздять на велосипедах.

Пасажири, які прибувають та відбувають, отримують унікальний просторовий досвід. Перед тим, як пройти через пункт перевірки безпеки, відбуваючі пасажири входять до вражаючого атріуму, який поєднує всі три рівні терміналу. Пройшовши перевірку безпеки, вони входять до залів відпочинку, де люди чекають на посадку. Ці зали мають симпатичну, розслаблену атмосферу, простір і гарну освітленість. Прибуваючих пасажирів проводять уздовж їх запланованого шляху, повз багаторівневого фонтану, де їх шлях закінчується посадкою і стрічкою багажу, яка, на відміну від більшості терміналів світу, розташована в центрі будівлі – в атріумі з натуральним освітленням.

Верхній ряд вікон виокремлює каскадні дахи всього терміналу. У поєднанні з центральним атріумом це дозволяє денному світлу пробиратися у найдрібніші щілини , то ж впродовж світлої половини дня електричного світла потрібно зовсім мало. Штучне пряме освітлення допомагає пасажирам знаходити шлях у потрібних їм напрямках. Досить складним завданням для мобільного планування було спроектувати підлогу таким чином, щоб вона не була слизькою, допомагала орієнтуватися та чітко розмежовувала переходи між першими і останніми сходинками ескалаторів і сходів.

В аеропорті Ванкувера головним акцентом зони до контролю безпеки став просторий засклений атріум, в центрі якого – монументальна скульптура «Jade Canoe» (найвідоміша частина більшої канадської скульптурної форми «Індіанці Канади»). Цей атріум візуально поєднує між собою зони прибуття і відбуття, і є природним місцем зустрічі подорожуючих, простором, навколо якого були організовані всі торговельні об'єкти.

Будівля, до якої пасажири переходять після проходження всіх перевірок безпеки, це вражаючий простір з триярусним атріумом, що розташований над стрічкою багажу. Цей атріум пропускає денне світло в самий центр терміналу і створює візуальний зв'язок між різними рівнями, які обслуговують прибуваючих і відбуваючих пасажирів.

Природне освітлення, природне оформлення, спокійні кольорові рішення – все це створює м’яке середовище, яке дозволяє пасажирам розслабитися. Пряме світло і оформлення підлоги не завадило забезпечити всі умови мобільності простору. Стійки реєстрації та інші функціональні частини терміналу придатні для пасажирів з різними можливостями.  

Обидва проекти були реалізовані із залученням екологічних елементів. Де це можливо, проектувальники передбачили натуральне оформлення і використання відновлюваних ресурсів, то ж все оздоблення має низький рівень викидів летючих органічних сполук. Сенсори денного світла автоматично вимикають штучне освітлення, коли світла достатньо. У Ванкувері для кондиціювання використовуються ґрунтові води, що суттєво знижує споживання електроенергії та витрати на охолоджувачі. Відносно невисока швидкість переміщення повітря знижує споживання енергії, бо охолоджується тільки 9-а зона, призначена для пасажирів. Ескалатори та доріжки, що рухаються, працюють на сенсорних датчиках руху, що дозволяє знизити використання енергії, коли вони не в дії.

Аеропорт Оттави також може похизуватися інноваційною системою опалення, кондиціювання та вентиляції. Більшість сучасних терміналів мають систему кондиціювання під стелею, і це призводить до охолодження значних об’ємів повітря в тих зонах, де немає людей. Цей аеропорт має системи подання повітря через підлогу з невеликою швидкістю там, де є пасажири. Тепле повітря підіймається і розсіюється через верхній ряд вікон. Охолоджується тільки одна третина всього простору терміналу, і це суттєво економить витрати, при цьому не впливаючи на комфорт пасажирів.

Оцінка

Проведення опитувань серед пасажирів аеропортів – це нормальна практика. І для обох аеропортів, Ванкувера і Оттави, результат дослідження пасажирської думки і відгуків перевищив всі очікування і був приголомшливо позитивним.

Висока ергономічність, функціональність та доступність Ванкуверського аеропорту, його приємна і поетична атмосфера отримали високу оцінку користувачів, і він очолив рейтинги аеропортів за своєю зручністю та задоволеністю клієнтів. Такі різні незалежні організації, як Міжнародна транспортна асоціація аеропортів та «Condé Naste», регулярно вносять цей аеропорт до рейтингу десяти найкращих аеропортів світу.

Елементи універсального дизайну

Мобільність:

  • Повна фізична доступність усіх частин аеропорту через систему рамп і ліфтів.
  • Численні горизонтальні доріжки, що рухаються.
  • Дверні ручки з низьким опором.
  • Ширми замість дверей на вході до туалетів.      
  • Аварійні кнопки в туалетах для інвалідів.
  • Низько розташовані стійки заповнення документів і наявний простір для ніг на всіх пунктах реєстрації.
  • Спеціалізовані зони висадки і посадки пасажирів.
  • У зоні митного контролю є лавки для перевдягання.

Візульна доступність:

  • Динамічні, контрастні вивіски з високою роздільною здатністю, що автоматично перемикаються з мови на мову.
  • Голосове командування в ліфтах.
  • Звуковий супровід усіх табло рейсів та багажу через спеціальні телефонні слухавки.

Слухова доступність:

  • Візуальна пожежна сигналізація
  • Аварійні повідомлення на екранах.
  • Субтитри у всіх розважальних програмах і фільмах.
  • Інформаційні телефони з текстовим виходом в основних громадських зонах аеропорту.
  • Контрольована гучність мікрофонів на стійках реєстрації.
Елементи екологічної сталості
  • Натуральне освітлення.
  • Кондиціювання повітря з низькою швидкістю розподілу.
  • Низький рівень летючих органічних сполук та поновлювані матеріали.
  • Доступ до громадського транспорту.
  • Сенсорні датчики вимкнення світла всередині будівлі, ескалатори та доріжки, що рухаються.
  • Велосипедна парковка для співробітників.
Додаткова інформація

Нагороди:

Ванкувер

Премія доступності імені Ріка Хансена – 2004 р.

Міжнародна транспортна асоціація аеропортів в номінації «Кращий аеропорт в Північній Америці» – 2003 р.

Премія «Обмін досвідом проектування, нагорода за ефективне проектування – 1999 р.»

Оттава

Премія «Доступність у дизайні міста Оттава – 2003»

Королівський архітектурний інститут Канади, Національна премія міського дизайн, категорія «Міські елементи» – 2006 р.

Міжнародна Рада аеропортів, премія за якість сервісу в аеропорту – «Найкращий аеропорт в світі».

 

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.