Будівля Норвезької адміністрації праці та соціального забезпечення, Брумундал, Норвегія

Коротко про об'єкт

Будівля Норвезької адміністрації праці та соціального забезпечення (NAV-bygg Brumunddal)
Брумундал Норвегія

Вступ

Будівля Норвезької адміністрації праці та соціального забезпечення (NAV) – це нова триповерхова офісна споруда, зведена за державний кошт. Вона розташована у південно-східній частині колишнього складу дерев’яних матеріалів недалеко від центру міста Брумундал у Норвегії. Брумундал – це маленьке містечко, розташоване на 145 км. на північ від Осло та оточене мальовничими сільськими краєвидами й сільськогосподарськими угіддями вздовж берега озера Мьєса – найбільшого озера в Норвегії. Будівля Норвезької адміністрації праці та соціального забезпечення була зведена у травні 2009 р. на шумній торгівельній площі. Ця установа нині надає різноманітні муніципальні соціальні послуги та виконує громадські й адміністративні функції. Тут виплачується допомога і пенсії (у випадку інвалідністю чи хвороби, за віком або за безробіттям), проводиться реабілітація, професійна підготовка, надаються послуги служби зайнятості тощо. Ці послуги надаються на муніципальному рівні, хоча надання пільг можливе тільки за рішенням центрального уряду. З самого початку Норвезька адміністрація праці та соціального забезпечення взяла на себе зобов’язання забезпечити, щоб нова будівля відображала передову практику у сфері Універсального Дизайну.

Опис

Будівля Адміністрації розташована у торговому районі площею приблизно 14 тис. кв. м. і займає весь залишок території цього району. Вона була споруджена у відповідності до національних вимог Норвегії щодо доступності, викладених у технічних регламентах Закону про планування і будівництво 1997 р. Будівництво перевершило державні стандарти, оскільки в план проекту було включено рішення Універсального Дизайну, при цьому особлива увага приділялася питанню використання місць у будівлі, призначених для громадян.

Норвезька адміністрація праці та соціального забезпечення має як громадські, так і адміністративні функції: адміністративний підрозділ займається обробкою конфіденційних персональних даних, що не підлягають розголошенню. Громадські служби, як-от центр працевлаштування та служби із надання різноманітних консультацій, розташовані на першому поверсі, тоді як кабінети співробітників адміністрації знаходяться на верхніх поверхах.

З огляду на фінансування з боку держави, необхідно було забезпечити високу економічну ефективність при виборі дизайнерських рішень, методів будівництва та використання матеріалів. Кутове розташування підняло подальші проблеми через обмеженість площі будівлі та планів щодо його різного використання у порівнянні з іншими будівлями, що споруджувались.

Протягом різних стадій проектування до процесу залучались консультант з питань Універсального Дизайну та групи користувачів.

Дизайн та досвід користувачів

У будівлі Адміністрації на першому поверсі передбачено місце для очікування для різних груп людей: осіб, які шукають роботу, осіб, які отримують або потребують допомоги, пенсіонерів тощо – всі вони мають різні потреби. Крім того, серед співробітників є різні люди, які теж мають спектр індивідуальних потреб.

Будівля є місцем як для роботи, так і для надання громадських послуг. Ця остання функція означає, що місця для громадян мають бути пристосовані для обслуговування більшої кількості відвідувачів з функціональними обмеженнями, ніж звичайна громадська будівля. Також при будівництві обговорювалося, що однакова увага має бути приділена і місцям для співробітників, оскільки норвезький державний сектор прагне, зокрема, до збільшення частки працівників з функціональними обмеженнями.

Біля головного входу до будівлі розміщена автобусна зупинка, а перед вхідними дверима – паркувальні місця, зарезервовані для осіб з інвалідністю. Співробітники з функціональними обмеженнями також можуть використовувати зарезервовані паркувальні місця, що знаходяться на задньому дворі будівлі.  

Для затвердження проекту плану було офіційно найнято консультанта з дослідницького центру SINTEFByggfors. Під час процесів проектування та будівництва з консультантами обговорювались архітектурні деталі та питання щодо вибору матеріалів.

Дизайнери, архітектори та планувальники також тісно співпрацювали з представниками різних організацій користувачів на усіх етапах проектування. Це дало потенційним користувачам можливість висловити дизайнерам та консультантам свої потреби та очікування від майбутнього приміщення. Після завершення будівництва проекту для затвердження готової будівлі був організований оглядовий візит користувачів з функціональними обмеженнями.

Готова будівля Адміністрації свідчить, що цілі Універсального Дизайну можуть бути досягнуті за рахунок простих та скромних рішень і в умовах обмеженого бюджету. Споруда також демонструє переваги інклюзивного кооперативного процесу проектування, який передбачає спільну роботу представників громади та користувачів-експертів.

Оцінка

Враховуючи, що замовник на самому початку взяв на себе зобов’язання, що у будівлі будуть використані новітні досягнення у сфері інклюзивного дизайну, та організував процес постійного нагляду за процесом будівництва, вдале застосування інклюзивних елементів у цій будівлі не є дивним. Окрім питань, пов’язаних з функціональними обмеженнями, у проекті приділялася увага таким загальним особливостям похилого віку, як зниження гостроти зору, рухливості, спритності та гнучкості. Це стосується як співробітників, так і клієнтів. Особливі зусилля було вжито для того, щоб забезпечити доступність у користуванні будівлею для людей зі слабким зором. Для ефективної передачі людям зі слабким зором необхідної інформації про приміщення в усій будівлі застосовують позначення на підлозі та кольорове маркування.

Крім того, гнучкий дизайн офісних меблів, виготовлених для проекту, створив можливість пристосування робочих місць до функціональних потреб та особистих переваг кожного співробітника.

В прийнятті усіх рішень пріоритетом була низька вартість. Будівля добре функціонує і, здається, добре задовольняє потреби клієнтів та співробітників. Досвід цього проекту показує, як громадська будівля може поєднувати низьку вартість, принципи Універсального Дизайну, екологічної сталості та інноваційності. Його можна наслідувати при зведенні наступних будівель.

Елементи універсального дизайну
  • Усі колони пофарбовані в контрастні кольори, підлога навколо основи колон має більш темний колір, ніж в інших місцях. Це допомагає сигналізувати про місцезнаходження цих конструкцій і орієнтувати користувачів у просторі, а також додає естетичної яскравості інтер'єру.
  • Зони відпочинку й очікування оточені офісними коридорами, маркування підлоги розмежовує простір і встановлює кордон між зоною відпочинку і гвинтовими сходами. Ця особливість використовується для того, щоб зробити простір простим і інтуїтивно зрозумілим для широкого кола користувачів, які у ньому перебувають.
  • Килим на вході до будівлі надає колірної контрастності, веде відвідувачів до стійки адміністратора та відгороджує зону очікування.
  • Кожен офіс має регульовані столи. За законом, в усіх державних та муніципальних будівлях меблі мають бути спроектовані за принципами Універсального Дизайну та сприяти гнучкості.
  • Кожен коридор має свій специфічний колір стін і позначення на підлозі. Підлога вздовж стін має темний колір, а біля дверей до кабінетів – більш світлий. Ці кольори сигналізують користувачам про їхнє розташування та дозволяють їм добре орієнтуватися у приміщеннях, які інакше б здавалися дуже схожими одне на одне. Також таким чином розмежовується простір у коридорах.
Команда проекту

Компанія: «Вік Конторбіг» та «Вік Ейендом» (Vik kontorbygg A/S and Vik Eiendom A/S)

Архітектор:

Стейнар Андерсен (Steinar Anderssen)

Компанія: «Андерсен і Фреммінг Сівіларкітектер» (Anderssen + Fremming AS Sivilarkitekter MNAL) Електронна пошта: af@sivilarkitekter.no

Телефон: + 47 62 54 98 00

Консультант з питань Універсального Дизайну: Йон Крістоферсен (Jon Christophersen)

Компанія: SINTEFByggforsk

Електронна пошта: jonchri@online.no; jon.christophersen@sintef.no

Телефон: + 47 67 58 07 74 та + 47 22 36 58 04 Підрядник: MultiBygg AS

Інженер: MultiByggConsult AS 

Додаткова інформація

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.