Копенгагенський метрополітен, Копенгаген, Данія

Коротко про об'єкт

Копенгагенський метрополітен
Копенгаген, Данія

  • Нове будівництво
  • Завершене – у 2002 р.
  • Фінансування – державне
Вступ

Міжнародна конференція по метрополітену у 2008 р. назвала копенгагенський метрополітен найкращою мережею метро у світі. Його було відзначено за високий рівень стабільності та безпеки системи й задоволеності пасажирів. Копенгагенський метрополітен, що відкрився у жовтні 2002 р., підняв технології легкорейкового транспорту та метрополітену на новий рівень. У 2007 р. було прокладено нову лінію, якою можна дістатися з аеропорту до центру міста за 15 хвилин. Крім того, мережа метрополітену виступає прикладом Інклюзивного дизайну в усьому – від дизайну приміщень станцій та рухомого складу до застосування дружніх до користувачів високотехнологічних систем. Тут можна придбати проїзний квиток за допомогою SMS-повідомлення або їхати на повністю автоматичному поїзді без машиніста. Переходи на станціях до підйомного транспорту не мають бар’єрів, а гостинні, комфортабельні поїзди додають надійності. Копенгаген планує відкрити нові лінії до 2018 р., загальна вартість будівництва складатиме 4,5 млрд. дол. США.

Опис

На початку 1990-тих рр. колишній мер Копенгагена Йенс Крамер Міккельсен (Jens Kramer Mikkelsen) поставив завдання створити новий район міста під назвою Орестад, що мав бути розташований на острові Амагер. Успіх цієї справи залежав від сучасної системи громадського транспорту, який за дизайном та функціональністю мав перевершувати стару ширококолійну приміську залізничну мережу. Нова мережа мала частково замінити стару. З огляду на неминучість високих витрат на інвестування в інфраструктуру, нове метро також мало вирішити проблеми з дорожнім рухом та запропонувати надійну альтернативу, яка відповідала б принципам екологічної сталості. У 1993 р. для нагляду за розбудовою мережі метрополітену була утворена Корпорація з розвитку Орестаду, 55% якої належало муніципальній владі Копенгагену, а решта 45% – уряду Данії. Загальне керівництво проекту та проведення спеціальних консультацій з будівельних робіт було доручено «КОВІ» (COWI) – великій інженерній та проектувальній данській компанії. Були також обрані спеціальні консультанти з питань рухомого складу, залізничних мереж, транспортного руху, архітектурного та міського планування. У 2009 р. розбудована мережа метро обслуговувалась 34 поїздами та складалась з 22 станцій (9 підземних та 13 наземних або надземних), розташованих по всьому місту. Загальна протяжність ліній складала 21,5 км. Станції зосереджені в центрі та житлових районах міста. Більшість пасажирів починають свій шлях з дому пішки або на велосипедах. Усі станції мають достатню кількість місць для стоянки велосипедів, а стандартний проект станції передбачає наявність ліфта, сходів та ескалаторів. Усі станції та поїзди спроектовані універсально та мають достатній простір для пасажирів з велосипедами, інвалідними чи дитячими візками. Усі відчувають перевагу того, що зазор між вагоном та платформою складає лише 5,5 см. Сидіння у вагоні з’єднані безпосередньо із стінами, що робить їх утримання і чистку легшим. У кожному вагоні передбачено достатньо місця для багажу. З урахуванням потреб людей із слабким зором перила чітко позначені контрастними кольорами (переважно яскраво жовтим). Сидіння також пофарбовані та контрастують зі стінами вагонів. Панелі зв’язку також вирізняються яскравими контрастними кольорами – червоні та зелені кнопки на жовтому тлі. Панелі зв’язку використовуються великою кількістю пасажирів різного віку: як людьми з інвалідністю, так і без функціональних обмежень. З моменту запуску більшість пасажирів оцінювали метро як комфортний, надійний, безпечний та легкий у використанні вид транспорту. Інтервал руху між поїздами менший за три хвилини, максимальна швидкість руху – 82 км/год. За рахунок цих факторів метро користується великою популярністю серед широкого кола пасажирів.  

Дизайн та досвід користувачів

Датська архітектурна компанія «Кей-Ейч-Ар Аркітектер» (KHR Arkitekter A/S) разом з бюро «Карл Бро Дізайн» (Carl Bro Design) спроектували більшість станцій метро, а бюро «Дж’юдж’яро Дізайн» займалося проектуванням поїздів. Основними матеріалами, що використовувалися при будівництві, були сталь, скло та граніт. Нестаріючий та виразний, мінімалістичний та функціональний скандинавський дизайн проявляється в прямих лініях, гладких поверхнях та світло-сірих тонах. Елементи елегантного італійського дизайну доповнюють неперевершено функціональний данський дизайн.

За нижченаведеним посиланням можна ознайомитися із докладним описом ролі користувачів та реалізації принципів інклюзивного дизайну при створенні Копенгагенського метрополітену (англ. мовою):
http://www.designforalleurope.org/Design-for-All/Articles/Article_archive/Copenhagen-Metro-Design-for-All--a-must-that-calls-for-visibility/ (веб-сайт ініціативи «Дизайн для всієї Європи», сторінка «Копенгагенський метрополітен: дизайн для всіх – необхідність, яка зобов’язує до прозорості», Карін Бендіксен, Корпорація з розвитку Орестаду). В основу будівництва та проектування нового Копенгагенського метрополітену були покладені результати тестування користувачів. Постійна увага в цьому процесі зосереджувалася на потребах пасажирів. Необхідно було забезпечити, щоб люди, які самостійно обходяться у повсякденному житті, могли так само це робити і в метрополітені: у поїздах, на платформах та станціях.

«Люди з функціональними обмеженнями мають отримати змогу, наскільки це взагалі можливо, користуватись метро без сторонньої допомоги, – підкреслив Мортен Сондергаард, менеджер проекту Корпорації з розвитку Орестаду. – Проект вартістю в 1 млрд. данських крон має забезпечити швидкість та надійність пересування жителям Копенгагену з 2002 р.».

Жодних додаткових витрат

«Підхід не потребує додаткових витрат – так само, як їх не потребує мислення на користь інших . Звичайно, якщо займатися цим із самого початку. Тому ми вже на ранній стадії проекту залучили іноземних постачальників, щоб інтегрувати технічні вимоги та побажання користувачів з самого початку», – каже Мортен Сондергаард. Він також характеризує тісну співпрацю між дизайнерами, техніками, архітекторами та, не в останню чергу, користувачами, як «оптимальне співвідношення між проектувальною та технічною частинами роботи». До іноземних постачальників відносяться італійські виробники поїздів «Ансальдо Транспорті», які в тісній співпраці з бюро «Дж’юдж’яро Дізайн» виготовили поїзди для копенгагенського метро. Данська компанія «Карл Бро Дізайн» створила основні макети перед тим, як до справи взялись італійські колеги.

Тестування за участі пасажирів

До проведення тендеру для підписання контракту Корпорація з розвитку Орестаду провела консультації з деякими данськими організаціями людей з інвалідністю. У цей час бюро «Карл Бро Дізайн» проводило різні види тестувань за участі пасажирів. Дизайн поїздів – не нова справа для «Карл Бро Дізайн», оскільки це бюро вже проектувало данський поїзд IC3 та новий копенгагенський поїзд для приміських сполучень.

«Ми хотіли уточнити такі елементи, як ширина дверей, розмір сидінь, їх розташування, принципи конструкції та розташування ручок та поручнів до того, як буде розпочато тендер на підписання контракту», – зазначив Мортен Сондергаард.

Участь у тестах взяли пасажири з дитячими візками, велосипедами, багажем, дітьми, люди з обмеженнями зору, користувачі інвалідних візків, особи з обмеженою рухливістю та обмеженнями слуху. Результати тестів та технічні характеристики дозволили створити прості ескізи та схеми, що були включень у документи контракту.

На пізнішій стадії бюро «Дж’юдж’яро Дізайн» створило повномасштабну модель для проведення тестів на зручність посадки і висадки, визначення моделей руху та розміщення ручок у вагоні. На той час існувала можливість перевірити різні ідеї щодо технічних рішень, порівняти функціональність та оцінити естетичність, а також визначити відповідні методи прибирання та підтримання стану поїздів.

Оцінка

Адміністрація метрополітену щоквартально проводить опитування задоволеності користувачів. Мета полягає у тому, щоб задоволеними були принаймні 80% користувачів, і одне з останніх опитувань показало, що 98% або «задоволені» або «дуже задоволені» метрополітеном. Про задоволеність метро свідчить і збільшення кількості пасажирів: кількість поїздок зросла з 3,3 мільйонів у 2002 р. до 40 мільйонів у 2007 р.

Дизайн метро відповідає дуже важливому завданню – створити безпечні умови в поїздах і на станціях та убезпечити пасажирів від нещасних випадків та небезпечних людей. Не важливо, чи спускаєтесь Ви вниз сходами, ескалатором чи за допомогою скляного ліфту, Ви будете мати однаково хороший вид на станцію та людей, що чекають на поїзд. Підлога, що освітлюється лампами у формі призм, розташованими вздовж станцій, та покриті алюмінієм поверхні, які відбивають природне світло вздовж усього спуску до метро, створюють відчуття захищеності та контролю. Усі станції обладнані системами відеонагляду, а в більшості поїздів є стюарди. Платформи також були розроблені для підвищення безпеки. Платформа відділена від поїздів та рейок автоматичними скляними розсувними дверима. Вони створені для безпеки людей із слабким зором та для запобігання падінь і стрибків на рейки. Крім того, скляні розсувні двері покращують клімат в приміщенні станції.    

Адміністрація метрополітену дуже свідомо підходить до питань навколишнього середовища та ролі метрополітену у підвищенні якості життя у Копенгагені. Через сайт www.m.dk та журнал «Metro News» вони постійно заохочують пасажирів висловлювати свої ідеї щодо поліпшення екологічної сталості. Найкращі ідеї включаються до екологічних стратегій адміністрації. Журнал також слугує форумом для коментарів та питань користувачів метро та для надання інформації щодо метро та подій у Копенгагені.

Хоча більшість пасажирів задоволені метрополітеном і його різними спеціальними елементами, деякі висловлюють певні критичні зауваження. Для багатьох пасажирів проблемою є довгий час очікування відповіді стюарда на запит пасажира через систему зв’язку. Ліфти на станціях часто не працюють через вандалізм та зношування. Деякі пасажири вважають сидіння замалими, а деякі вважають висловлюють думку, що потрібно зробити більше поручнів для тих, хто стоїть посередині вагону. Також під час поїздки до Копенгагенського аеропорту іноземні пасажири через плутану об’яву з динаміка не завжди розуміли, на якій станції їм потрібно виходити. Крім того, багато пасажирів, які щодня користуються ліфтами, скаржаться, що на кожній станції збудовано тільки один ліфт.

Елементи універсального дизайну
  • Повністю автоматизовані поїзди без машиністів.
  • Вільний доступ до поїздів (зазор між поїздом та платформою складає лише 5,5 см).
  • На платформах та у вагонах надається аудіо-інформація.
  • Тактильне маркування/направляючі лінії та точки зв’язку перед входом та на станціях.
  • Візуальне маркування сходів та переднього краю платформи.
  • Точки зв’язку працюють на дротових петлях.
  • Двері на передніх краях платформ станцій.
  • Окрім сидінь, є додаткові складні стільці, які не займають багато місця на станціях.
  • Спеціальні тихі динаміки для незрячих та людей із слабким зором, що замінюють таблички з текстом.
  • Пасажири можуть купити квиток у метро через SMS-повідомлення.
  • Висока контрастність кольорів різних елементів вагону.
  • Достатнє місце у вагонах для велосипедів, дитячих та інвалідних візків.
Елементи екологічної сталості
  • Тунелі були побудовані на схилах, тому поїзди економлять енергію за рахунок прискорення униз.
  • Енергія, що виділяється при гальмуванні, перетворюється на електричну та використовується іншими поїздами.
  • Високий рівень освітлення. Природне світло, що надходить на станції зверху, створює яскраве, безпечне та комфортне середовище. У той же час, це знижує необхідність використання електричного та штучного освітлення.
  • Для штучного освітлення використовуються лампи з низьким рівнем енергоспоживання.
  • Папірці, які лишаються у вагонах, постійно збираються і відправляються на переробку.
  • Для запобігання використання пестицидів бур’яни на шляхах прополюються механічно.
  • При митті поїздів використовуються тільки екологічно чисті миючі засоби.
  • Вода для миття поїздів використовується повторно для зменшення її споживання.
Команда проекту

Адміністрація міста Копенгаген та Міністерство фінансів Данії, що в цьому проекті діяли через Корпорацію з розвитку Орестаду

Керівник проекту – проектування та будівництво
«КОВІ Консалтинг Інжинірс енд Пленнерс» (COWI Consulting Engineers and Planners AS
Parallelvej 2)
DK – 2800, Конгенс Люнгбю, Данія
www.cowi.dk
+45 4597 22 11

Головний підрядник – «Ансальдо Транспорті Сістемі Ферровіарі»

(Ansaldo Transporti Sistemi Ferroviari)
ANSALDO
Ørestads Boulevard 101, DK-2300 Копенгаген S
Телефон +45 3246 3340
Факс +45 3246 3380
info@ansaldo.dk

Додаткова інформація

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.