Комплекс «Casa del Jazz»

Коротко про об'єкт

У перекладі – «Будинок джазу»

Рим, Італія

  • Реконструкція
  • Завершена у 2005 р.
  • Фінансування – державне
Вступ

21 квітня 2005 р., у День міста, який святкували у Римі 2 758-ий раз, газета «Нью-Йорк Таймс» повідомила про грандіозне відкриття у центрі Риму комплексу «Casa Del Jazz». Перебудований маєток на Віа ді Порта Адеатіна розташований серед густих соснових дерев біля Стіни Авреліана. У попередні часи він був у власності Енріко Ніколетті, за чутками, боса мафії. Мер та великий прихильник джазової музики Вальтер Вентроні особисто сприяв фінансуванню реставрації цього комплексу для використання в новій якості. За рахунок цього громадськість змогла знову користуватись цією важливою, хоч і до певної міри сумнозвісною, спорудою.

Опис

В минулому «Casa del Jazz» була садибою відомого представника римського кримінального світу. Коли вона зрештою була конфіскована державою, міська адміністрація Риму довірила реконструкцію маєтка (три поверхи загальною площею 1200 квадратних метри), двох менших споруд та 25,240 квадратних метрів (6,281 акрів) зелених насаджень культурному фонду «Zetema». Ці об’єкти наразі перебувають у власності «Azienda Speciale Palaexpo» – впливової мистецької організації, що контролюється міською адміністрацією Риму.

«Casa del Jazz» розташована недалеко від форту Сангалло, отож з її території можна побачити руїни «Augusteo auditorium», а також низку археологічних пам’яток вздовж периферії садиби. Перед 1930-и рр., коли цей комплекс був зведений, у Римі була прийнята нова концепція міської забудови, в результаті чого деякі будівлі розбиралися, а їхні матеріали використовувалися для нового будівництва. Деякі з них були використані при зведенні «Casa del Jazz», за рахунок чого садиба стилістично подібна до оточуючої забудови. Її архітектором став Чезаре Пасколетті.

На першому поверсі головної споруди розташовуються концертний зал, книжковий магазин, бібліотеки аудіозаписів та публікацій, кафетерій та громадські вбиральні. Дві великі тераси з кожного боку будівлі збільшують простір для прийому відвідувачів. На другому поверсі знаходяться студії для запису, репетицій та прослуховувань. Люди, що не можуть піднятись до них сходами, користуються ліфтом.

Окрема споруда, в якій знаходиться Центр музичної творчості («Center forMusicProduction»), розташований приблизно 76 метрів позаду головної споруди. На території маєтку прокладена вузька гравійна дорога, що з’єднує будівлі між собою. Дорога досить широка для проїзду машин. Відвідувачі можуть перепочити на лавах, що розташовані на певній відстані одна від одної. Всередині центру передбачені місця для проведення репетицій і занять, а також приміщення для приїжджих музикантів, включаючи житлові номери та простір для загального користування.

Дизайн та досвід користувачів

Більшість людей приїжджають до «Casa del Jazz» на власних машинах, оскільки дістатись до нього на громадському транспорті досить важко. У «Azienda Speciale Palaexpo» сподіваються, що альтернативним варіантом стануть трансферні перевезення. Також вони планують запровадити нову систему знаків, що полегшить знаходження шляху відвідувачам із проблемами зору.

Розміщені в головній будівлі книжковий магазин, бібліотека та мультимедійний архів були розроблені для того, що усім відвідувачам було зручно користуватися ними. Довге прямокутне приміщення книгарні має просте планування, а на кожній його стіні паралельно встановлені монітори. На середніх за висотою і трохи відсунутих полицях розкладені книги та музичні записи.

Дизайн мультимедійного архіву та бібліотеки був розроблений таким чином, щоб гармонійно вписуватись у загальний простір. Користувачі бібліотеки можуть працювати за великим столом у центрі або за одним з читацьких крісел. Фонд бібліотеки виставлений за склом вздовж периметру кімнати, що полегшує прибуття, пошук та знаходження необхідної праці. У мультимедійному архіві вздовж усієї кімнати встановлені столи для настільних комп`ютерів, кожен з яких під`єднаний до бази даних, що підтримується телерадіокомпанією Італії (Radio Televisione Italiana, RAI).

Глядацький зал на 146 місць поділений на дві частини, кожна з яких має вихід на терасу, а також спеціальні місця для інвалідних візків у перших двох рядах. Розділяє дві частини залу прохід, досить широкий для того, щоб глядачі могли проходити по ньому на свої місця. Він також виконує і функцію підтримання безпеки, оскільки веде до одного з трьох виходів із залу.

Для створення збалансованої акустики стіни та стеля оснащені буковими панелями та мають властивість відбивати звуки. Новітня аудіосистема ще більш посилює акустичні ефекти. Крім того, вона дозволяє підлаштовуватися під потреби виконавців та слухачів. Прекрасна акустика також дає можливість робити записи виступів для їх подальшого поширення.

Іншим прикладом використання технологій в дизайні є освітлення. Замість того, що проектувати концертний зал у закритому приміщенні, де освітлення контролюється виключно відповідним обладнанням, у цій будівлі було передбачено три баштові вікна над сценою на південно-східній стіні. Навявність вікон і природного освітлення не тільки приємна для зору, оскільки з`єднує приміщення із зовнішнім світлом і підкреслює м`які тони букових панелей, але також виступає хорошою альтернативою штучному освітленню сцени.

У літній час низка вистав проводяться під відкритим небом. Хоча до таких виступів необхідна ретельна підготовка (велика сцена, вражаюча аудіосистема і складна система освітлення змінює вигляд маєтка), вільне розміщення глядацьких місць на природі може створювати для відвідувачів певні труднощі у тому, щоб дістатися свого місця. Це питання також актуальне для тих місць у парку, де була покладена дрібна галька, що ускладнює прохід для людей із проблемами руху.

Оцінка

«Casa del Jazz» є прикладом того, як дизайнерська фірма може відходити від першопочаткового плану для використання користувацького досвіду. На вході до маєтку є деякі елементи, які багатьом нагадують оригінальний дизайн архітектора Пасколетті: так, наприклад, травертинова рампа, що веде відвідувачів до головного входу, повністю гармоніює з терасою та ґанком. Споруджені навколо будівлі бордюри також схожі за стилем на дорогу, але у цьому випадку бажаним було б зробити ці репліки більш подібними на вигляд та на дотик. В той час як увага концентрується на архітектурі гранітного пандусу, маленькі бордюри є більш непомітними.  

Будівля концертного залу підходить для проведення виступів для широкого загалу, необов`язково музичних. Його розмір дозволяє зберігати затишок кав`ярні, одночасно забезпечуючи любителям симфонічної музики та музикантам усі переваги професійних концертних приміщень. Вітаються нові можливості для розміщення людей, що користуються інвалідними візками.

Допоки не буде запущена система трансферних перевезень або знайдені можливості громадського транспортування, буде існувати проблема перевезення відвідувачів до комплексу та з нього. Якщо цього не зробити, мети організації із підвищення обізнаності громадськості з джазовою музикою вдасться досягнути лише частково.

Елементи універсального дизайну
  • У багатьох випадках нові споруджені елементи, спрямовані на підвищення доступності у користуванні комплексом, стилістично нагадують роботу першого архітектора Чекаре Пасколетті.
  • Мультимедійні бібліотеки та магазин спроектовані для інтуїтивного використання. Більшість елементів колекції виходять на полиці, які є в межах досяжності. Тому з будь-якої приміщення користувач може отримати більшу частину просторової інформації (якщо не всю), , що значно спрощує орієнтування.
  • Акустична система концертного залу забезпечує високу якість звучання для різних рівнів слухових здібностей.
  • Знайти потрібний шлях в головній будівлі просто за рахунок позначень та перекриттів, що відокремлюють доступні для входу приміщення від недоступних. Відвідувачам, яким необхідна механічна допомога при підйомі або спуску зі сходів, не потрібно шукати альтернативних шляхів: сходові підйомники були встановлені там, де зміни у висоті підлоги не надто великі, а поруч зі сходами знаходяться ліфти.
  • За межами будівлі гості можуть прогулюватися чітко означеними доріжками, які добре освітлені навіть ввечері. Також є багато лавок.
Команда проекту

Замовник: міська рада м. Рим

Керівник проекту: Гідо Інграо (Guido Ingrao), проект «Zetema Culture Project»

Консультант з питань Універсального Дизайну: Фабріціо Весково (FabrizioVescovo)

Додаткова інформація

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.