Школа «Hazelwood», Глазго, Шотландія

Коротко про об'єкт

Школа «Hazelwood»

Глазго, Шотландія

•Нове будівництво
• Завершено у 2007 р.
• Фінансування – державне

Вступ

Компанія «Gordon Murray + Alan Dunlop Architects» спроектувала незвичну школу, яка отримала низку міжнародних відзнак. Проект був завершений у липні 2007 р. Втім на початку її будівництва виникло чимало складних та цікавих викликів.

Для виконання проекту дизайнери обрали підхід «наукового дослідження», в межах якого було встановлено високу планку для інноваційних рішень і комплексних завдань. Вони спроектували приміщення, яка Моніка МакГівер, директор школи «Hazelwood», описала таким чином: «Hazelwood» – це прекрасна будівля, в якій працюють і вчаться. Щойно Ви переступаєте поріг, Ви відчуваєте динаміку і тепло, яке випромінює будівля». Нова школа, а також невелика будівля «LifeSkillsHouse» (150 кв. м), має загальну площу 2 660 кв. м (28 632 кв. футів). Школа «Hazelwood» спроектована для використання та легкого пересування для кожної людини. У ній можуть проживати до 60 учнів віком від 3 до 18 років. Будівля школи оточена зеленою парковою зоною, при її зведенні зберігалися раніше посаджені дерева. Окремий ярус, побудований з натуральних матеріалів, утворює низку невеликих садових просторів, котрі ідеально підходять для невеликих класів і створюють оптимальні умови для більш тісного контакту між викладачами та дітьми у процесі навчання на відкритому повітрі. Особлива звивиста внутрішня поздовжня несуча стіна відповідає вимогам, що їх висуває система інтуїтивного орієнтування. Вона також забезпечує зберігання широкого спектру обладнання, яке використовують діти з обмеженнями.

Опис

«Hazelwood» знаходиться у місцевості, що належить Муніципальній міській раді Глазго та розташована на краю парку «Белахьюстон» (Bellahouston). Основні дороги проходять поруч з територією об’єкта. Ця територія межує з заповідною зоною «Дамбрек» (Dumbreck), а також із приватними житловими будинками та багатоквартирним будинком, тому важливо було забезпечити гармонію з сусідніми будівлями щодо масштабу та висоти. Також замовник вимагав, щоб дерева, які знаходилися на території будівництва, були збережені і щоб висота даху будівлі залишалася нижче другого поверху прилеглих будинків, які знаходяться поблизу території будівництва. Нова школа повинна була замінити дві існуючі школи для навчання дітей з функціональними та сенсорними обмеженнями: одна – переважно для дітей з обмеженнями зору та супутніми обмеженнями слуху (у деяких дітей) та друга – для дітей, багато з яких страждають на множинні обмеження, включаючи обмежені можливості у навчанні (у тому числі дітей з аутизмом). «Hazelwood» потрібно було об’єднати школи, передбачені для різних груп учнів, з дуже різними методиками викладання, кожна з яких раніше була школою-інтернатом. З метою задоволення цього незвичного набору потреб, а також у зв’язку із специфічними умовами місцевості, проектувальникам «Hazelwood» довелося вийти далеко за межі вимог проекту школи, доступної для всіх, і винаходити інноваційні рішення, співпрацюючи з учителями, учнями та їх батьками. Будівля школи оточена зеленою парковою зоною, при її зведенні зберігалися раніше посаджені дерева. Її форма утворює низку невеликих садових просторів, котрі ідеально підходять для невеликих класів і створюють оптимальні умови для більш тісного контакту між викладачами та дітьми у процесі навчання на відкритому повітрі. З внутрішньої сторони вигнута форма будівлі зменшує візуальний масштаб головних площ для руху транспортних засобів і пішоходів («вулиці») і допомагає позбутись інстинктивного відчуття, що ця «вулиця» складає один довгий коридор. Установка тактильних допоміжних засобів, контрастних кольорів та матеріалів, а також створення лаконічних, доступних внутрішніх і зовнішніх приміщень відіграли значну роль у проекті в цілому. Для того, щоб дати дітям можливість безпечно і самостійно переміщатися усією будівлею, були розроблені спеціальні засоби, як от сенсорна доріжка «Trail Rail»

Дизайн та досвід користувачів

При розробці дизайну школи «Hazelwood» компанія «GM + ADArchitects» мала на меті створити середовище, в якому діти з різноманітними обмеженнями могли б здобувати знання та навички. Більшість існуючих прикладів – це школи, розраховані на задоволення потреб або дітей з обмеженнями зору або слуху, чи з когнітивними або фізичними обмеженнями. А цей проект мав на меті забезпечити відповідність потребам та підвищити самостійність дітей, що мають декілька таких обмежень. Коли був призначений новий директор школи, від початкового етапу збору даних архітектори перейшли до етапу спільних досліджень. Компанія постійно підтримувала масштабну співпрацю із замовником та залучила спеціалізованих експертів. Директор школи «Hazelwood» тісно співпрацював з проектувальниками на всіх етапах проекту. До процесу проектування були залучені батьки, вчителі, експерти з питань офтальмології й мобільності та радник з положень Закону про дискримінацію людей з інвалідністю (DDA). Королівський Національний Інститут Сліпих (RNIB) Шотландії також давав консультації в процесі проектування і тісно співпрацював з новим директором школи.

Школа є одноповерховою та має 11 приміщень для проведення уроків. У ній надається дошкільна та середня освіта. Всі діти прибувають до школи «Hazelwood» на таксі або мікроавтобусі. Вхідна зона школи розроблена у вигляді петлевої системи, щоб висаджуватися з транспортних засобів можна було у спеціальній зоні. Із зони головного входу можна потрапити до великої їдальні, яка водночас служить в якості основного приміщення для зібрань (конференц-зали).

Основні навчальні приміщення розташовані в північному краю будівлі, де немає зайвих звуків і куди не потрапляють прямі сонячні промені. В головному комунікаційному приміщенні розташована великий склад на всю стіну, що зроблений з кори пробкового дерева. У ньому зберігається дитяче обладнання. У цю стіну вбудована унікальна сенсорна доріжка («Trail Rail») — пристрій, який подає тактильні сигнали дітям та відтак дає їм можливість самостійно і безпечно переміщатися всередині будівлі. Кожна частина стіни з сенсорною доріжкою має індивідуальну форму. Це допомагає дітям розуміти, в якій саме частині приміщення вони знаходяться. У поєднанні з «вуличним» дизайном коридорів в школі, це рішення довело свою ефективність для самостійного переміщення учнів з різними обмеженнями.

Інформаційні покажчики, розташовані по всій школі, дублюються шрифтом Брайля, картинками та системою «Moon» (системою, що складається з прямих і кривих ліній та деяких звичайних літер в спрощеному вигляді). Вони є ефективними для комунікаційних потреб дітей. Спокійні кольори, контрастність і елементи освітлення, що адаптуються відповідно до потреб, сприяютьмаксимальному використанню залишкового зору дітей.

Великі класи оснащені місткими вбудованими коморами, розташованими в дальній частині кімнати, та адаптивними зонами між класними кімнатами. Відсутність перешкод в аудиторіях і на стінах створює заспокійливу атмосферу, де діти можуть знаходитись та навчатись, не будучи оточеними сторонньою візуальною інформацією. Деякі кімнати надають можливість персоналу та відвідувачам наглядати за дітьми, при цьому не турбуючи їх. Ці зони за необхідності виконують також функцію місць для тихого відпочинку.

Конструкція ігрового залу, батуту і гідромасажного басейну дають дітям можливості досліджувати і розвивати свої навички та набувати впевненість через залучення до відносно самостійної діяльності.

Дитячий майданчик та його обладнання дає кожній дитині свободу гри, наскільки дозволяють його або її можливості.

Ззовні середовище для навчання продовжується, оскільки численні навчальні зони створені на території школи й поза будівлею. Вибір матеріалу облицювання зовнішньої поверхні також сприяє успішному орієнтуванню. Окреме житлове приміщення на три місця – «Будиночок життєвих навичок» («LifeSkillsHouse») –використовується для навчання дітей основним життєвим навичкам, а також в якості тимчасового житла.

Оцінка

Основним пріоритетом замовника було створення будівлі, яка не являє собою типовий навчальний заклад, але яка сприятиме навчанню, набуттю самостійності і досвіду учнів з функціональними або сенсорними особливостями. Ця будівля водночас мала би бути і безпечною, і нестандартною, і зручною для вчителів.

При проектуванні школи «Hazelwood» були використані численні приклади доступного дизайну. Всі допоміжні пристрої для орієнтування або пересування зроблені на замовлення і є невід’ємною частиною дизайну школи. Визначальним компонентом внутрішнього конструктивного оформлення є облицьована корою пробкового дерева сенсорна доріжка. Вона одночасно задовольняє потреби щодо орієнтування, а також надає приміщення для зберігання необхідного обладнання. Сенсорна доріжка розміщена по всій довжині будівлі і дозволяє дітям орієнтуватися самостійно. У двох школах-попередницях «Hazelwood»орієнтування було не таким успішним, тому що експлуатаційні умови були змінені, а передбачуваність системи була недостатньою. Після двох тижнів використання сенсорної доріжки діти почали успішно переміщуватися по будівлі самостійно. Ігровий майданчик і його обладнання дає дітям свободу грати і ризикувати настільки, наскільки дозволяють їхні можливості. Конструкція ігрового залу, батуту і гідромасажного басейну дають дітям можливості досліджувати і розвивати свої навички та набувати впевненість через залучення до відносно самостійної діяльності.

Хоча формально оцінка після початку користування не проводилася, зворотний зв’язок від користувачів був надзвичайно позитивний. Будівля задовольнила і навіть перевищила їхні очікування і сприяла помітному покращенню рівня самостійності дітей. Оточуючий простір сприяє і значно полегшує навчання дітей. Співробітники високо оцінюють умови викладання/роботи. Технічні стандарти (будівельні норми і правила Шотландії) і стандарти, визначені Законом про дискримінацію людей з інвалідністю (DDA) були повністю дотримані, проте проектом будо передбачено більш інноваційні рішення, ніж передбачалися цими стандартами.

Джон Легг, виконавчий директор Королівського Національного Інституту Сліпих, написав про «Hazelwood»: «Це, без сумніву, зразкова будівля, яка виходить далеко за рамки своїх функціональних вимог та створює відмінне ефективне і стимулююче середовища для незрячих дітей і дітей зі слабким зором». Керолайн Едні, представниця scottisharchitecture.com, відзначила: «Будівля багато в чому є результатом тривалого і докладного процесу інструктажу ... призначена для взаємодії з дуже специфічними задачами, та водночас забезпечує високу якість дизайну. Це будівля не тільки сприяє інтенсифікації чуттів, а також виконую функцію середовища, яке стимулює уяву. Будівля відповідає всім складним вимогам. Цього вдалося досягти за рахунок повного, вичерпного і постійного діалогу з замовником і безпосередніми користувачами». (Едні, 2007, с.2)

Одна упущена можливість полягає в тому, що незважаючи на створення біля стіни із сенсорною доріжкою місця для зберігання обладнання, деякі співробітники шкодують, що місць для зберігання недостатньо.

Елементи універсального дизайну
  • Унікальна стіна із сенсорною доріжкою проходить по всій школі і дозволяє дітям практикувати навики пересування та орієнтації, що призводить до зростання впевненості, почуття контролю, і почуття власної гідності.
  • Стіна із сенсорною доріжкою облицьована корою пробкового дерева, яка є теплою на дотик та містить знаки і тактильні сигнали, що допомагають дітям орієнтуватись та пересуватись у школі.
  • Кожна частина стіни із сенсорною доріжкою має індивідуальну форму. Це допомагає дітям орієнтуватися по всій довжині коридору.
  • Коридори спроектовані у вигляді вулиць, що також сприяє орієнтації та пересуванню.
  • Інформаційні покажчики по всій школі дубльовані шрифтом Брайля, картинками та системою «Moon» (системою, що складається з прямих і кривих ліній та деяких звичайних літер в спрощеному вигляді). Вони передбачені для різних комунікаційних можливостей всіх дітей.
  • Великі класи мають достатні запаси місця для зберігання, приміщення між класами легко адаптуються до різних цілей.
  • Кімнати, призначені для навчання, надають можливість персоналу та відвідувачам наглядати за дітьми, при цьому не турбуючи їх. Ці зони за необхідності виконують також функцію місць для тихого відпочинку.
  • Відсутність перешкод в аудиторіях і на стінах створює заспокійливу атмосферу та дозволяє уникнути зайвої візуальної плутанини.
  • Спокійні кольори, контрастність і елементи освітлення, що адаптуються відповідно до потреб, сприяютьмаксимальному використанню залишкового зору дітей.
  • Використання контрастних і нейтральних кольорів в якості візуальних індикаторів проміжних і складських приміщень.
  • Класні кімнати розташовані на північній стороні будівлі, що дозволяє використовувати переваги більш рівномірного рівня світла. Крім того, вони виходять на найтихішу частину території – садові простори класних кімнат.
  • У задній частині кожної класної кімнати були встановлені коробки для зберігання речей, за рахунок чого вдалося створити глуху стіну та попередити візуальне відволікання дітей ззовні.
  • З метою зменшення впливу шуму від руху транспорту, що проходить поруч із школою, більшість класних приміщень розташовані уздовж північного, тихого краю будівлі, а більш перехідні приміщення – уздовж південного. Ці приміщення пов’язані між собою «вулицею» (коридором), який проходить між деревами.
  • Хвиляста форма свідчить про те, що внутрішньо і зовнішньо будівля розбивається на керовані простори. Масштаб цих просторів є більш придатним для орієнтування, а також зводить до мінімуму будь-яку візуальну розгубленість за рахунок зменшення розміру просторів.
  • Будівлю було розроблено у вигляді серії просторових груп для простої орієнтації.
  • Оскільки об’єкт знаходиться поруч з великою транспортною розв’язкою, для забезпечення відповідності вимогам щодо рівню шуму в навчальних приміщеннях, у класних кімнатах немає вікон, що відкриваються. Конструкція будівлі заснована на природній вентиляції, що охоплює всю площу об’єкту. В глибині приміщень для зберігання замість відкривання вікон для провітрювання використовується система нагнітальної вентиляції свіжого повітря.
  • З метою зменшення високої гучності реверберації в усі навчальні приміщення вбудовані акустичні стелі.
  • Завдяки формі суцільного даху утворюються тихі, криті зовнішні навчальні приміщення, які розділяють радіальні класи на північній стороні.
  • Природно витримана обшивка з деревини корку використовується для стінки із сенсорною доріжкою і стимулює відчуття нюху, а також є приємною на дотик.
  • Перехід між «вулицею» і зонами класних кімнат був розроблений таким чином, щоб інформувати дітей про їх місцезнаходження, а також про шкільні заходи. Наприклад, кут нахилу даху над вуличними майданчиками збільшується в північній частині будівлі. Крім того, вбудовано засклений верхній ряд вікон. Це є симетричним відображенням скління на південній стороні, за допомогою якого приміщення заповнюється природним світлом. Завдяки дослідженням компанії «GM + AD» стало очевидно, що значна частина незрячих дітей можуть побачити різницю природним і штучним освітленням у приміщеннях.
  • Ригелі і підвіконня використовуються для допомоги в пересуванні, підвіконня подвоюється як бордюр, який діти можуть використовувати для того, щоб спрямовувати палиці або визначати напрямок руху на вулиці.
  • В усій будівлі всі пристрої для орієнтування (як от сенсорні доріжки, віконні фрамуги або таблички на дверях) встановлені на одній висоті, таким чином діти можуть швидко визначити місце свого розташування.
  • У деяких місцях всередині школи в якості альтернативи інформаційним сигналам сенсорної доріжки та для розширення функціональних можливостей орієнтування використовується різна тактильна обробка підлоги
  • Дитячий майданчик та його обладнання дає кожній дитині свободу гратися так, як вона хоча або як дозволяють її можливості.
  • Конструкція ігрового залу, батуту і гідромасажного басейну дають дітям можливості досліджувати і розвивати свої навички та набувати впевненість через залучення до відносно самостійної діяльності.
  • Висока шиферна зовнішня стіна захищає будівлю від гучного шуму від руху транспорту.
  • Специфіка зовнішньої будови і облицювання була розроблена з особливою увагою до можливостей сенсорної стимуляції. Структурний дерев’яний каркас з клеєного брусу відкидає тіні всередину будівлі, що дозволяє більш чітко визначати маршрути на внутрішній «вулиці» школи. *[За рахунок об’єднання можливостей інженерії з теплотою і красою дерева, структурний клеєний брус (глулам) надає архітекторам можливість проектувати найрізноманітніші великі відкриті приміщення із використанням мінімальної кількості колон.]
  • Покрівельний шифер визначає характерні області зовні та є хорошою поверхнею для сенсорного орієнтування. Тактильний контраст деревини допомагає дітям чітко визначити своє місцезнаходження стосовно того чи іншого об’єкта, коли вони знаходяться зовні. Перевагою використання шиферу на південній піднятій частині будівлі є те, що він одночасно є і джерелом тепла, і використовується дітьми для орієнтування.
  • Маршрути у всій школі та саду відрізняються за характером поверхні – від гравію, який хрумтить під ногами, до переробленої вулканізованої гуми і дерев’яного настилу. Кожна зона відрізняється індивідуальною обробкою покриття, яке відчувається і звучить під ногами по-різному.
Елементи екологічної сталості
  1. Школа спроектована з метою максимального використання природних і довговічних матеріалів місцевого виробництва, де це фінансово доцільно.
  2. Природна вентиляція і теплоізоляція виходить далеко за рамки спеціальних вимог національних технічних стандартів.
  3. Повністю засклений простір виходить на південь з видом на просторі залиті сонцем сади.
  4. Покрівельний шифер на південній піднятій частині будівлі є важливим джерелом тепла.
  5. Класні кімнати, розташовані на північній частині, мають велику площу засклених стрічкових вікон, що дозволяє денному світлу максимально заповнювати класне приміщення, і забезпечує рівномірний розподіл світла, що критично важливо для дітей з вадами зору.
  6. В якості простору для навчання використовується простір на відкритому повітрі. Було залишено простір, вільний від насаджень, що дозволить у майбутньому залучити школу до процесу проектування та створення сенсорних садів.
Детальна інформація про проект

Країна: Глазго, Шотландія

Завершено: 2007 р.

Клієнт: Група з питань освіти Міської ради Глазго

Проектна група: компанія «GordanMurrayта AlanDunlopArchitects»

Команда проекту

Архітектори: Гордон Мюррей (GordonMurray), Алан Данлоп (AlanDunlop), Стейсі Філіпс (StacyPhilips), Фергал Фіні (FergalFeeny).

Консультант з питань Універсального / Інклюзивного Дизайну: Маргарет Хікіш, компанія «BuroHappold» (MargaretHickish, BuroHappold).

Ландшафтний дизайнер: Річард Іст, компанія «City Design Cooperative» (Richard East, City Design Cooperative).

Підрядник: Пол МакКрорі (PaulMcCrorey, SirRobertMcAlpine).

Інженер: Грем Хейн, компанія «BuroHappold» (GrahamHayne, BuroHappold).

Консультант з питань акустики: Кріс Стіл (ChrisSteele, RMP).

Консультант з питань освітлення: Лаура Джонс, компанія «Buro Happold» (LauraJone, BuroHappold).

Додаткова інформація

Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNDP

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро