"Дизайн має сенс тоді, коли він служить людям" - іспанський архітектор

- Чому у вас на вулицях не видно людей на візках, незрячих? - цікавиться іспанський архітектор Алехандро дель Кастійо. Ми гуляємо Контрактовою площею і він дивується, на скільки "непрохідною". Рахує, скільки машин припарковано на тротуарах, скільки кіосків і парканів перегороджують шлях пішоходам. - Спробуйте пройтися цією площею із людиною на візку - це буде справжнє раллі для вас обох, - каже він.

Пригадую, як забіг із перепонами перетворювалися мої прогулянки містом із дитячим візком. Нерідко доводилося по кілька разів переходити вулицю, машини не залишали достатньо місця для проїзду коляскою. Громадський транспорт також має безліч бар'єрів. Зайти із дитячим візком до трамваю без сторонньої допомоги було складно - високі східці і поручні посередині проходу не дозволяли вільно зайти всередину.

Думаю про усе це, слухаючи доктора Ольгу Красюкову-Еннс, що приїхала до Києва з Канади на дводенний тренінг з універсального дизайну. У 2009 році Україна ратифікувала Конвенцію ООН з прав інвалідів. Програма розвитку Органійзації Об'єднаних Націй, Дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ, Всесвітня організація охорони здоров'я разом із Міністерством соціальної політики України та Національною асамблеєю інвалідів впроваджують Спільну Програму "Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні". В рамках цієї програми учасників тренінгу знайомили із філософією універсального дизайну.

- Універсальний дизайн - це підхід у створенні середовища і продукції, якою максимально можуть користуватися усі люди, - розповідає Ольга Красюкова-Еннс. - Ця ідея знімає розподіл суспільства на групи, наприклад, інваліди або люди похилого віку. Дизайн для всіх означає, що буде зручно усім протягом життя - від дитинства до старості. Дизайн має сенс тільки тоді, коли він служить людям: якщо ми не можемо користуватися середовищем, продуктом чи послугою, вона не потрібна. Універсальний дизайн враховує потреби та інтереси людей із різним рівнем мислення, комунікації, зору, слуху, мобільності - постійної чи тимчасової, різним зростом, вагою, віком. Часто проблема доступності до будівлі вирішується шляхом спорудження пандуса десь, де це буде дешевше, простіше, де його не буде видно - тобто, роблять додатковий, другий вхід. Таке рішення порушує принципи універсального дизайну, бо усі громадяни мають рівні права на користування одним входом. Прикладом дотримання принципів універсального дизайну може бути поєднання сходів, ескалатора та ліфта - тоді кожен із користувачів може обрати, як саме він хоче піднятися на поверх. 80% травм серед людей похилого віку у світі стаються на сходах, через те, що немає поручнів, підсвітки, або вони не відповідають стандартам глибини, ширини, висоти. Уявіть величезні витрати у галузі охорони здоров'я тільки через неправильний дизайн.

- У Львові уже рік курсує трамвай, виготовлений за принципами універсального дизайну, - розповідає Ярослав Грибальський, координатор програм з безбар'єрності Національної асамблеї інвалідів України. - Трамвай має низьку підлогу, натискаючи на кнопку, з нього виїжджає похила платформа. Людина на візку не змушена підніматися сходами. Всередині трамвай має широкі проходи між кріслами і місця, де людина на візку можу зафіксувати себе паском безпеки. Такий трамвай зручний не лише інвалідам, але й мамам з малими дітьми, дитячими візками, людям похилого віку. Самого лише трамвая недостатньо - зупинка громадського транспорту має бути піднята до рівня підлоги трамваю чи автобуса. У Європі зупинки припідняті, мають маркування кольором і тактильним матеріалом.

Автор: Катерина КИСЕЛЬОВА

Джерело: http://gazeta.ua/

Завантажити цю публікацію
в форматі Word

Національна Асамблея людей з інвалідністю України

Всесвітня Організація Охорони Здоров'я