Як зробити місто доступним?

Часто різні пристосування для забезпечення доступності виглядають неестетично, а також не є повністю функціональними та безпечними. Треба стежити, щоб кут нахилу був не більше 1:12, а також  були поручні. Такі пристосування виправдані лише у вже збудованих недоступних об’єктах. У нових будівлях має бути один плаский вхід, доступний для кожної людини.Подібний пандус є варіантом створення доступності у вже побудованих будівлях. Зверніть увагу на те, що зліва від людини наявні поручні. Громадський простір та зони відпочинку мають бути облаштовані для всіх груп громадян.Високий бордюр є незручним і небезпечним для батьків з дітьми у візку та зовсім недоступним для людей, які пересуваються містом в інвалідних візках.

Згідно зі статтею 9 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, в Українімає бути забезпечена доступність (архітектурна, транспортна, інформаційна) та усунені бар’єри до реалізації людиною власних прав.

Відповідно до зазначеної Конвенції, «…інвалідність є результатом взаємодії, що відбувається між людьми, які мають порушення здоров’я, і відносницькими та середовищними бар’єрами та заважає повній та ефективній участі таких людей у житті суспільства нарівні з іншими».

Таким чином, інвалідність розглядається як поняття соціальне, а не виключно медичне. Якщо усунути перешкоди, то людина зможе вести незалежний спосіб життя, отримати освіту, влаштуватися на роботу, займатись спортом, подорожувати , скористатися послугами лікарень, банків, магазинів тощо.

Протестуйте на собі, що таке фізична доступність. Для цього Вам потрібно:

  • Спуститися сходами в підземний перехід із дитячим візочком.
  • Сісти в інвалідний візок і доїхати до місця роботи без сторонньої допомоги.
  • Зав’язати собі очі та пройтися людною вулицею, забудованою торговельними точками та з припаркованими на тротуарах автомобілями.
  • Попросити свою бабусю чи дідуся доїхати громадським транспортом до банківської установи.

Що Ви можете зробити вже сьогодні:

  • Подбати про безпечні та нормативні пандуси, а ще краще – про один плаский вхід для всіх. Пандуси часто збудовані з порушеннями і тому не створюють доступності, а також псують естетичний вигляд будівлі та дискримінують певну категорію людей, пропонуючи їм окремий вхід. Треба уникати пандусів там, де це можливо, і будувати один плаский вхід для всіх, без сходів. Де неможливо, будувати пандус з урахуванням зовнішнього вигляду будівлі та з дотриманням норм доступності (кут нахилу 1:12, наявність поручнів).
  • Ставитися з повагою до прав людей. Так, кнопка виклику не є оптимальним вирішенням проблеми доступності. Кожна людина повинна мати можливість самостійно потрапити в будівлю, без виклику служби супроводу.
  • Забезпечити архітектурну доступність у Вашому місті, безпечне середовище для всіх, доступний транспорт, надання якісних послуг в різних сферах. Не гарантуйте особливих умов спеціальним групам, як-от людям з інвалідністю, пенсіонерам, дітям тощо. Економічно вигідніше створювати єдиний зручний простір для всіх.
  • Бути готовими до рішучих дій. Будівлі та послуги мають бути однаково доступними для всіх.

 

Універсальний Дизайн та Доступність у кожному місті

Що погано

Як покращити

Двері, що крутяться (наприклад, у супермаркеті), при цьому відсутній додатковий доступний вхід.

Поставити двері, доступні для всіх. Наприклад, у супермаркеті це можуть бути двері, що розсуваються автоматично.

Підйом із крутим кутом нахилу (помилково називають пандусом).

Зробити правильний кут нахилу пандусу (1:12) та додати поручні хоча б з одного боку. Тим не менш, краще рішення – будувати один плаский вхід для всіх, без сегрегації.

Розміщення автомобілів на пішохідній частині.

Зробити окремий паркінг для автомобілів у місті та заборонити паркування автомобілів на тротуарах. У пішоходів має бути достатньо місця для проходу.

Високі стійки у магазинах, аптеках, кіосках, банках тощо.

Зробити декілька стійок різної висоти.

Відсутність громадського туалету або його недоступність для всіх.

Зробити громадський туалет доступним, таким, що враховує потреби людей з різними функціональними порушеннями (універсальна туалетна кабінка).

Відсутність інформаційних табло, номерів будинків, назв вулиць чи надписи малими літерами, нечитабельним шрифтом або без пояснювальних піктограм.

Забезпечити вулиці інформаційними табличками та іншими вказівниками, де інформація дублюється за допомогою піктограм, а також подана читабельним шрифтом великого розміру. Це значно полегшить орієнтування в місті, особливо туристам.

Деякі кафе, громадські заклади, банки та магазини не сприймають громадян певних категорій як потенційних клієнтів (людей похилого віку, дітей, батьків з дітьми у візку, людей з інвалідністю).

Організувати простір так, щоб кожній людині було зручно та комфортно користуватися послугами. Для дітей – додатковий стілець, окремий ігровий куток, дитяче меню тощо.

Високі сходи в громадському транспорті та невідповідність висоти транспорту висоті зупинок.

Упроваджувати низькопольний транспорт, зручний для різних категорій громадян (вагітних жінок, людей похилого віку, дітей, людей в інвалідному візку чи з іншими функціональними порушеннями). Також будувати доступні зупинки транспорту.

Громадські приймальні у приміщеннях без ліфтів.

Перенести громадські приймальні на доступні поверхи, позначити інформаційними вказівниками.

Відсутність інформаційних табличок на дверях (стінах) у державних і комерційних установах.

Інформувати громадян доступною та зрозумілою мовою (дублювання написів шрифтом Брайля тощо).

 

Приклади:

Завантажити цю публікацію
в форматі Word

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро