Як зробити місто доступним?
Згідно зі статтею 9 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, в Українімає бути забезпечена доступність (архітектурна, транспортна, інформаційна) та усунені бар’єри до реалізації людиною власних прав.
Відповідно до зазначеної Конвенції, «…інвалідність є результатом взаємодії, що відбувається між людьми, які мають порушення здоров’я, і відносницькими та середовищними бар’єрами та заважає повній та ефективній участі таких людей у житті суспільства нарівні з іншими».
Таким чином, інвалідність розглядається як поняття соціальне, а не виключно медичне. Якщо усунути перешкоди, то людина зможе вести незалежний спосіб життя, отримати освіту, влаштуватися на роботу, займатись спортом, подорожувати , скористатися послугами лікарень, банків, магазинів тощо.
Протестуйте на собі, що таке фізична доступність. Для цього Вам потрібно:
- Спуститися сходами в підземний перехід із дитячим візочком.
- Сісти в інвалідний візок і доїхати до місця роботи без сторонньої допомоги.
- Зав’язати собі очі та пройтися людною вулицею, забудованою торговельними точками та з припаркованими на тротуарах автомобілями.
- Попросити свою бабусю чи дідуся доїхати громадським транспортом до банківської установи.
Що Ви можете зробити вже сьогодні:
- Подбати про безпечні та нормативні пандуси, а ще краще – про один плаский вхід для всіх. Пандуси часто збудовані з порушеннями і тому не створюють доступності, а також псують естетичний вигляд будівлі та дискримінують певну категорію людей, пропонуючи їм окремий вхід. Треба уникати пандусів там, де це можливо, і будувати один плаский вхід для всіх, без сходів. Де неможливо, будувати пандус з урахуванням зовнішнього вигляду будівлі та з дотриманням норм доступності (кут нахилу 1:12, наявність поручнів).
- Ставитися з повагою до прав людей. Так, кнопка виклику не є оптимальним вирішенням проблеми доступності. Кожна людина повинна мати можливість самостійно потрапити в будівлю, без виклику служби супроводу.
- Забезпечити архітектурну доступність у Вашому місті, безпечне середовище для всіх, доступний транспорт, надання якісних послуг в різних сферах. Не гарантуйте особливих умов спеціальним групам, як-от людям з інвалідністю, пенсіонерам, дітям тощо. Економічно вигідніше створювати єдиний зручний простір для всіх.
- Бути готовими до рішучих дій. Будівлі та послуги мають бути однаково доступними для всіх.
Універсальний Дизайн та Доступність у кожному місті
Що погано |
Як покращити |
Двері, що крутяться (наприклад, у супермаркеті), при цьому відсутній додатковий доступний вхід. |
Поставити двері, доступні для всіх. Наприклад, у супермаркеті це можуть бути двері, що розсуваються автоматично. |
Підйом із крутим кутом нахилу (помилково називають пандусом). |
Зробити правильний кут нахилу пандусу (1:12) та додати поручні хоча б з одного боку. Тим не менш, краще рішення – будувати один плаский вхід для всіх, без сегрегації. |
Розміщення автомобілів на пішохідній частині. |
Зробити окремий паркінг для автомобілів у місті та заборонити паркування автомобілів на тротуарах. У пішоходів має бути достатньо місця для проходу. |
Високі стійки у магазинах, аптеках, кіосках, банках тощо. |
Зробити декілька стійок різної висоти. |
Відсутність громадського туалету або його недоступність для всіх. |
Зробити громадський туалет доступним, таким, що враховує потреби людей з різними функціональними порушеннями (універсальна туалетна кабінка). |
Відсутність інформаційних табло, номерів будинків, назв вулиць чи надписи малими літерами, нечитабельним шрифтом або без пояснювальних піктограм. |
Забезпечити вулиці інформаційними табличками та іншими вказівниками, де інформація дублюється за допомогою піктограм, а також подана читабельним шрифтом великого розміру. Це значно полегшить орієнтування в місті, особливо туристам. |
Деякі кафе, громадські заклади, банки та магазини не сприймають громадян певних категорій як потенційних клієнтів (людей похилого віку, дітей, батьків з дітьми у візку, людей з інвалідністю). |
Організувати простір так, щоб кожній людині було зручно та комфортно користуватися послугами. Для дітей – додатковий стілець, окремий ігровий куток, дитяче меню тощо. |
Високі сходи в громадському транспорті та невідповідність висоти транспорту висоті зупинок. |
Упроваджувати низькопольний транспорт, зручний для різних категорій громадян (вагітних жінок, людей похилого віку, дітей, людей в інвалідному візку чи з іншими функціональними порушеннями). Також будувати доступні зупинки транспорту. |
Громадські приймальні у приміщеннях без ліфтів. |
Перенести громадські приймальні на доступні поверхи, позначити інформаційними вказівниками. |
Відсутність інформаційних табличок на дверях (стінах) у державних і комерційних установах. |
Інформувати громадян доступною та зрозумілою мовою (дублювання написів шрифтом Брайля тощо). |
Приклади: