Як зробити транспорт доступним?
Якщо Ви надаєте транспортні послуги
«…На вокзалі якось бачила, як одна бабуся підставляла відро, щоб піднятись у вагон поїзда».
Лариса Байда, Національна асамблея інвалідів України
Міський транспорт
Широкі турнікети, проходи, двері, що однаково зручні для всіх і, зокрема, для пасажирів з великими сумками, батьків з дитячими візочками, людей, які пересуваються за допомогою інвалідного візка. Однак недостатньо закупити низькопольні автобуси чи вагони в метро, обладнані для людей у візках, якщо зупинки недоступні або заставлені автомобілями, а в метро відсутні ліфти.
Що Ви можете зробити вже сьогодні:
- Використовувати виключно низькопольний громадський транспорт. За неможливості повного оновлення автопарку, помічати низькопольний транспорт міжнародним символом доступності та інформувати пасажирів про доступні маршрути.
- Обладнати зупинки відповідно до державних будівельних норм, щоб висота відповідала низькопольному транспорту.
- Обладнати зупинки відповідним маркуванням, електронним табло, що інформує пасажирів про прибуття транспорту.
- Стежити, щоб зону зупинок не загромаджували автомобілі.
- Збільшити ширину проходу між турнікетами в метро, ураховуючи, що в метро пропускна спроможність чотирьох широких турнікетів вища, аніж п’яти вузьких.
- Створювати доступні вказівники для користувачів транспорту, дублювати інформацію різними мовами, а візуальну інформацію, за можливістю, супроводжувати звуковою.
- Забезпечити пасажирам можливість через Інтернет проглядати розклад руху громадського транспорту за маршрутом. Дотримуватися заявленого розкладу.
Залізничний транспорт
Лише 19 вагонів, в кожному з яких є одне обладнане купе для людини з інвалідністю, курсують по всій Україні.
Важливо: не заносити людину у вагон, а створити їй можливість потрапити туди самостійно, без сторонньої допомоги.
Що Ви можете зробити вже сьогодні:
- Забезпечити кожний залізничний вагон салонним візком.
- Навчити персонал надавати допомогу у переміщенні пасажира, який пересувається в інвалідному візку.
- Облаштувати підйомники на вокзалі, щоб пасажир вільно і, головне, безпечно міг потрапити у вагон, причому не тільки людина в інвалідному візку, а будь-який пасажир з важкими речами чи літня людина. Ці підйомні механізми повинні бути не лише на ключових вузлах, а на кожній станції. На майбутнє – використовувати виключно низькопольний транспорт та доступні платформи.
- Слідкувати за культурою спілкування обслуговуючого персоналу, щоб до кожного пасажира ставилися з повагою і були готові прийти на допомогу.
- Запровадити чітку і зрозумілу систему, за якою людина з інвалідністю може звернутися за наданням супроводу під час користування залізничним, авіаційним, міським транспортом.
- Створювати прості й доступні інструкції щодо порядку дій, починаючи від купівлі квитка та закінчуючи отриманням супроводу після приїзду на станцію призначення.
- Плануючи розклад руху поїздів, ураховувати, що серед пасажирів може бути і людина на візку, і людина з порушеннями зору або слуху тощо.
- Забезпечити функціонування туалетів на всіх залізничних станціях для маломобільних груп населення, у тому числі пасажирів, які відвідують туалет з великогабаритними сумками тощо.
Український досвід
У Львові вже рік курсує трамвай, виготовлений за принципами Універсального Дизайну. Трамвай має низьку підлогу. Якщо натиснути на кнопку, виїжджає похила платформа і тоді людина на візку, батьки з дитиною чи літня людина з палицею не змушені підніматися сходами. Всередині трамвай має широкі проходи між кріслами і місця, де людина на візку може зафіксувати себе паском безпеки. Такий трамвай зручний для всіх.
Приклади: