Перше інклюзивне відділення Ощадбанку
Ощадбанк має розгалужену мережу установ – понад 5000.
Адреса першого інклюзивного відділення Ощадбанку – Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 116.
Публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» (скорочено – Ощадбанк) має Ліцензію Національного банку України № 148 від 05.10.2011 р. на право здійснення банківських операцій. Засновником банку є держава в особі Кабінету Міністрів України.
На сьогодні Ощадбанк – єдиний серед українських банків, який має закріплену законом державну гарантію збереження вкладів громадян та їх видачі за першою вимогою.
Також Ощадбанк – перший в Україні та Східній Європі банк, який відкриває інклюзивні відділення, адаптовані для різних груп населення. Так, для вільного доступу людей з інвалідністю у відділеннях банку передбачені: пандус, тактильна плитка, тактильні маркери, кнопка виклику менеджера, банкомат та інформаційно-платіжний термінал з тактильними маркерами, роз’ємом для навушників, програмою для керування голосом. Для батьків з немовлятами – можливість перевдягнути дитину у зручному й безпечному місці тощо.
Вхідні двері та внутрішній простір відділення спроектовано таким чином, щоб там вільно пересувалась людина на візку. Зони касового та індивідуального обслуговування, зону очікування та самообслуговування оснащено спеціально для клієнтів, що користуються візками, клієнтів з порушенням зору та слуху, людей старшого віку тощо.
З історичної довідки. Виникнення перших ощадних структур на території України, в Галичині, датоване другою половиною XVIII століття. У Західній Україні заощадження приватних осіб першими приймали державні окружні каси губернаторства. 1783 року у Львівському губернаторстві було засновано 18 таких кас. На території Східної України ощадних кас було небагато і розміщувались вони переважно у великих містах. Першу ощадну касу було відкрито в Одесі в 1842 році.
У 1863 році розпочала працювати Київська міська ощадна каса як окрема установа. У 1864 р. вкладники мали вже міські ощадні каси Одеси і Харкова, у 1865 – Сум, 1868 – Полтави і Миколаєва.
З 1895 року за новим статутом ощадні каси офіційно почали називатись державними.
Перша світова війна негативно позначилась на фінансово-банківській системі, а подальший розподіл території держави призвів до зруйнування єдиної мережі кас.
У період 1917 – 1921 років ощадкаси Східної України було ліквідовано і відновлено після входження України до Союзу. У грудні 1922 р. організовують роботу ощадкаси вже радянського взірця. Вони повністю підпорядковуються Наркомфіну, а їхня діяльність була спрямована на залучення грошових коштів населення для вирішення державних проблем. У 1923 році в Києві організовано Головну державну трудову ощадну касу.
Подальшому розвитку ощадних кас завадила Друга світова війна, яка спричинила закриття та евакуацію ощадних установ, втрату книжок вкладників та інших документів. Обмеження щодо видачі готівки з вкладів були зняті після 19 січня 1944 року, і вклади почали видавати на першу вимогу вкладника.
Істотні зміни в діяльності ощадкас відбулись у 1963 році, коли мережу Держтрудощадкас СРСР було передано від Мінфіну Держбанку. Наприкінці 70-х і особливо у 80-ті роки стрімко зростають доходи населення, і як результат, його заощадження.
Інфляція зумовила реформування банківської системи 1988 року, і мережа ощадкас трансформувалась в установи Сбербанку СРСР.
З проголошенням незалежності України Ощадбанк відокремлюється від Сбербанку СРСР.
31 грудня 1991 року Ощадбанк зареєстровано в Національному банку України як самостійну банківську установу – Державний спеціалізований комерційний ощадний банк України. Після зміни статуту в 2011 році банк став називатися публічним акціонерним товариством «Державний ощадний банк України».
Запровадження Універсального Дизайну. З ініціативи Ощадбанку було спроектовано та побудовано відділення, у яких враховані принципи універсального дизайну. Зміни торкнулися не тільки зон клієнтського обслуговування у відділенні, а й зовнішнього дизайну.
Особливу увагу приділено таким зонам, як: самообслуговування, касове обслуговування, очікування, індивідуальне обслуговування клієнтів, а також туалетні кімнати.
Для кожної зони діють добре продумані параметри доступності та зручності. Це стосується висоти та зовнішнього вигляду, а також розташування столів, вікон, банкоматів, крісел, поручнів тощо.
Клієнти з різними потребами можуть на рівних користуватись послугами банку та бути незалежними у доступі до відділення та послуг, що надаються в ньому.
При проектуванні інклюзивних відділень був використаний кращий вітчизняний і зарубіжний досвід. До роботи були залучені архітектори, дизайнери та проектувальники, які володіють сучасними знаннями про Універсальний Дизайн. Також до розробки проекту й впровадження були залучені консультанти з громадських організацій, які захищають права та інтереси людей з інвалідністю, зокрема, Національна Асамблея інвалідів України.
Запровадження принципів універсального дизайну суттєво вплинуло на кількість відвідувачів. Стало значно більше клієнтів і серед осіб з інвалідністю, і серед маломобільних громадян. Так, молоді мами з дітьми знають, що у приміщенні банку є столик для сповивання, і ним можна скористатися, приділити час своєму малюкові, якщо за часом візит затягнувся.
Фінансові витрати на запровадження Універсального Дизайну компенсувалися за рахунок збільшення потоку клієнтів серед певного сегменту населення. Керівники Ощадбанку відзначають, що для них Універсальний Дизайн став комерційно рентабельним.
«Про інклюзивність варто не лише говорити. Важливо діяти. І ми в Ощаді розпочали інклюзивний рух, адже впевнені, що майбутнє – за інклюзивним форматом соціуму. Він, як показує світова практика, здатний побудувати країну необмежених можливостей. Я переконаний у тому, що чим більше представників бізнесу приєднуватимуться до інклюзивного руху, тим скоріше Україна стане безбар’єрною державою рівних можливостей», – зазначив голова правління Ощадбанку Андрій Пишний.
- Місця паркування автомобілів, облаштовані спеціалізованим місцем для паркування автомобілів, якими користуються особи з інвалідністю.
- Доступний вхід, який враховує особливості всіх маломобільних груп населення (звуковий орієнтир, пандус, попереджувальні та направляючі маркери).
- Тактильно-контрастні маркери для людей з порушеннями зору всередині приміщення.
- Місця обслуговування враховують особливості клієнтів різних нозологічних груп (пониження касового віконця, наявність переговорного пристрою, тримач для милиць).
- Банкомат, адаптований для маломобільних груп населення (тактильні маркери, роз’єм для навушників, програма керування голосом).
- Універсальна туалетна кімната.
- Кнопка виклику менеджера.
- Працівники інклюзивного відділення банку – від касира до керівника відділення – пройшли курси жестової мови.
- У відділеннях Ощадбанку працюють люди з інвалідністю, які мають вищу освіту.
- Ощадбанк започаткував Дискусійний клуб, де є можливість обговорити питання, як кожний та кожна може зробити суспільство більш доступним, а також поспілкуватися в неформальній атмосфері. Для багатьох працівників банку цей клуб дає багато нової інформації про життя людей з інвалідністю. З іншого боку – це можливість дати людині з інвалідністю висловити свою точку зору й бути залученим.
Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 116
Телефони «гарячої лінії»: 0-800-210-800, (044) 363-01-33