Проспект Пауліста, Сан-Паулу, Бразилія
Проспект Пауліста
Сан-Паулу, Бразилія
- Реконструкція
- Завершена у 2008 р.
Фінансування – державне
У центрі фінансового району бразильського мегаполісу Сан-Паулу з населенням у 20 млн. осіб було реалізовано визначний міський проект протяжністю 2,65 км. – проспект Пауліста. Проспект побудовано у липні 2008 р. згідно з принципами Універсального Дизайну. Після завершення будівництва адміністрація міста спостерігає підвищення рівня безпеки та інтенсивності пішохідного руху. Незважаючи на обмеженість площі пішохідних зон та переходів, під час проектування проспекту компанія «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» (URB2 Arquitetos) змогла врахувати усю систему вуличного руху.
Передбачалось, що цей проект стане моделлю для будівництва пішохідних зон у цілому Сан-Паулу. На додаток до незвичайно детальних описів проекту та рекомендацій щодо будівництва, архітектори з «Ю-Ар-Бі2» також склали перелік необхідних заходів з технічного обслуговування, які забезпечать стійкість функціонування.
Проект був реалізований у рамках зобов’язання Сан-Паулу з проведення політики сприяння Універсальному Дизайну в міському середовищі, що його місто взяло на себе в 2003 р.
Проспект Пауліста є головною магістраллю, що проходить через фінансовий та торговий центр Сан-Паулу. По тротуарам завширшки 9 метрів за день проходять біля 1 мільйона людей, що прямують до фінансових центрів, житлових веж, торгівельних та культурних центрів. Вулиця має три смуги для руху автотранспорту (кожна шириною у 3 метри) та одну автобусну смугу (3,5 метри) у кожну сторону, що відокремлені розділовою смугою шириною 2,5 метри. У години пік по проспекту проїжджають до 250 автобусів та сотні мотоциклів та автомобілів за годину. Під проспектом проходить основна лінія метро; в межах проектної зони знаходяться чотири станції.
У липні 2008 р. адміністрація міста Сан-Паулу та компанія «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» завершили проектування та реконструкцію 2,6 км. тротуарів та міського ландшафту для підвищення зручності пересування пішоходів. Проект створювався у відповідності до бразильського Закону про людей з інвалідністю та відповідної політики міста Сан-Паулу, які разом виступають за використання принципів Універсального Дизайну у всіх проектах.
Замість розбитих та нерівних тротуарів з мозаїчного каменю були вкладені пласти залізобетону товщиною у 10 см, що мають форму квадратних секцій розміром 4 на 4 метри, із збірними гумовими ущільненнями, оздобленими мідними смугами. За умов створення модуля достатнього розміру цілі секції можуть зніматись для проведення підземних робіт або ж повної заміни. Місця доступу до підземної комунальної інфраструктури були по можливості удосконалені – зокрема, їх було об’єднано та переміщено до більш зручних місць. Бетонні панелі, що знімаються, були також використані для спільного доступу та встановлення безперервних тактильних смуг.
Контрастні кольори бетону та стовпчики позначають кути пластів; збірні пандуси поліпшують узгодженість та передбачуваність руху; перегінні ділянки вулиці та пішохідні переходи знаходяться на достатній відстані від перехресть, щоб убезпечити пішоходів від зіткнення з автомобілями, що повертають, а тактильні смуги покращують розуміння напряму шляху.
Пішохідні переходи позначені широкими та добре видимими смугами, а пандуси та тактильні смуги сконструйовані для безперервності руху пішоходів, що сприяє їхній безпеці.
Хоча робота над проектом обмежувалася пішохідною зоною проспекту Пауліста, архітектори підійшли до його створення з розумінням того, що вулиця, якою користується так багато людей, є частиною великої «системи руху». Вулиці та тротуари проспекту Пауліста з’єднують автобусні зупинки, стоянки, підземні станції метрополітену, і кожна зі складових цієї системи підтримує усі інші. Якщо пішохідна зона буде в неналежному стані, люди не будуть користуватися нею, що зменшить сталість усієї системи.
Маючи це на думці, при проектуванні проспекту Пауліста «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» визначила низку таких цілей:
- Доступність: забезпечення повної мобільності усіх пішоходів, особливо людей літнього віку та тих, хто має функціональні обмеження.
- Естетичність: вклад у покращення загального вигляду району, забезпечення якості та безперервності міського простору.
- Безпека: надання безпечного середовища для усіх користувачів.
- Цілісність: прокладення цілісних та легко зрозумілих маршрутів між пунктами призначення.
- Сприяння комунікації: передбачено достатньо простору для розширення можливостей взаємодії людьми, що користується ним.
- Якісний дизайн: пропозиція моделі міського ландшафту для усього міста.
Ці цілі та керівні принципи проекту були доповнені деякими дуже конкретними завданнями щодо перепроектування: збільшити інтенсивність пішохідного руху та зменшити кількість автотранспорту; зменшити кількість ДТП за участю пішоходів; зробити бетонне покриття тротуарів стандартом для міського будівництва; та змінити уявлення про вулицю не тільки як місця для проїзду чи проходу, але і громадського місця й місця для відпочинку.
Напевне, найбільш спірним аспектом проекту стало використання у тротуарному покритті бетонних секцій 4 на 4 м замість мозаїчного каменю. Дехто вважає мозаїчний камінь візитівкою Бразилії, хоча історія його використання в Сан-Паулу не така вже й тривала. Попередні заходи адміністрації Сан-Паулу виявили, що громадська думка схиляється до заміни мозаїчного каменю – це лягло в основу пропозиції щодо використання бетону. Хоча формальні громадські слухання щодо таких проектів не проводяться, до консультацій були залучені різні бізнес-асоціації (наприклад, Асоціація Paulista Viva).
Позитивні зміни у міському ландшафті проспекту Пауліста привнесли пішохідному середовищу новий рівень комфорту та визначеності. Усунення небезпечних та незручних дорожніх поверхонь, а також вибоїн на тротуарах, переходах та перехрестях сприяло тому, що рух пішоходів та транспорту став більш передбачуваним і безпечним.
Передбачені численні спеціальні переваги для користувачів. Окрім того, що бетонна поверхня дороги більш гладка та не переривається, також в ній зручніше робити люки для доступу до комунальних систем, що є частиною комунальної інфраструктури. Це дозволяє згладжувати переходи у висоті кришок люків над рівнем дороги. У випадках, коли для розширення тротуару необхідно його розбирати, використання бетонних секцій одного зразка є більш зручним, оскільки кожну секцію можна діставати цілою. На старих дорогах проводити ремонт на маленьких ділянках було значно складніше; ця нова система забезпечує високий рівень якості дорожнього покриття.
Зміна кольору дуже успішно використана для сигналізування пішоходам про зміну умов руху - як правило, це використовується на розі, щоб поінформувати про перехрестя. Найпоширенішим знаком є зміна кольору бетону на розі. При посиленому пішохідному русі використання таких знаків на великій площі є дуже ефективним і корисним, особливо для людей з обмеженнями зору.
Зважаючи на велику площу тротуарів, на краях тротуарів на перехрестях та переходах також повинна вміщатися велика кількість пішоходів. Для врахування їхніх інтересів було встановлено пандуси. Як правило, вони розміщені в лінію один за одним на одній стороні переходу, що дозволяє користувачам переходити дорогу разом з іншими пішоходами, а не чекати, поки усі пройдуть, щоб дістатись до пандусу.
Нещодавня оцінка, проведена муніципальною компанією, що займається дорожнім проектуванням, показала збільшення інтенсивності пішохідного руху у місті на 15% в період з серпня 2008 по січень 2009 рр. У місті, включаючи район проспекту Пауліста, спостерігається збільшення кількості велосипедистів, скейтерів, людей на інвалідних візках та інших колісних пристроях. Крім того, на проспекті Пауліста відчутно зменшилася кількість ДТП за участі пішоходів.
Також була досягнута одна з цілей проекту – розробити стандарт мощення тротуарів для Сан-Паулу. Після вивчення заходів, проведених на проспекті Пауліста, адміністрація міста Сан-Паулу прийняла рішення використовувати таке покриття для всіх найважливіших дорожніх осей міста.
Міські об’єкти (автобусні зупинки, громадські телефонні апарати) не входили в сферу цього проекту, але усе місто тільки виграє від кращої узгодженості в розташуванні цих елементів. Але важливішим є перетворення важливої вісі дорожнього руху на громадське місце та місце для відпочинку для людей, що живуть, працюють або відвідують місто Сан-Паулу у Бразилії.
- Поверхня тротуару гладка і без переривань.
- Тротуари достатньо широкі для людей, що йдуть на різній швидкості.
- Місце для відпочинку, малої торгівлі, руху та зв’язку.
- Контрастний колір дорожньої поверхні та тактильна розмітка для безперервної видимості.
- Чітке позначення перехресть та пішохідних переходів.
- Безперервний перехід для полегшення руху через широкий проспект.
- Плавний перепад висоти бровок та встановлені пандуси.
- Зйомні панелі зменшують кількість будівельних відходів при ремонті та модернізації.
- У нещільних ділянках тротуару розташовано дерева та клумби.
Назва: перепроектування тротуару проспекту Пауліста
Адреса: Сан-Паулу, Бразилія
Електронна адреса: www.urb2.com.br
Замовник: адміністрація міста Сан-Паулу
Вартість будівництва: 15 млн. бразильських реалів (близько 7,5 млн. дол. США)
Загальна вартість проекту: 16,3 млн. бразильських реалів (включає додаткові витрати на дорожнє покриття та витрати на проектування)
Замовник: адміністрація міста Сан-Паулу
Електронна адреса: http://subprefeituras.prefeitura.sp.gov.br
Телефон: +55 11 31010.5050
Керівник проекту
Архітектор Густаво Партезані (Gustavo Partezani)
Компанія: «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» (URB2 Arquitetos)
Електронна адреса: gpartezani@urb2.com.br
Телефон: +55 11 3256.7077
Архітектори:
Марко Гарсія (Marco Garcia) / Гастао Салєс (Gastao Sales) / Даніель Маеда (Daniel Maeda)
Компанія: «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» (URB2 Arquitetos)
Електронна адреса: mgarcia@urb2.com.br / gsales@urb2.com.br / dmaeda@urb2.com.br
Телефон: +55 11 3256.7077
Консультант з питань Інклюзивного/Універсального Дизайну: Архітектор Густаво Партезані (Gustavo Partezani)
Компанія: «Ю-Ар-Бі2 Аркітетос» (URB2 Arquitetos)
Електронна адреса: gpartezani@urb2.com.br
Телефон: +55 11 3256.7077
Підрядник:
Компанія: «Енжеформ Контрукоес» (Engeform Contruções)
Електронна адреса: contato@engeform.com.br
Телефон: +55 11 3030.7200
Інженер: Річард Капаз (Richard Kapaz)
Компанія: «Енжеформ Контрукоес» (Engeform Contruções)
Електронна адреса: rkapaz@engeform.com.br
Телефон: +55 11 3030.7200
Орган влади з питань нагляду та партнерства: Постійна комісія з питань доступності, адміністрація міста Сан-Паулу
Електронна адреса: cpa@prefeitura.sp.gov.br
Телефон: +55 11 3113.8780
Консультант з питань бетонування тротуару:
Пауло Едуардо Фонсека де Кампос (Paulo Eduardo Fonseca de Campos)
Компанія: «Прекаст Дезенволвіменто де Продуто»
(Precast Desenvolvimento De Produto)
Електронна адреса: precast@precast.com.br
Телефон: +55 11 3868-3611
Консультант з питань бетонування:
Маркос Сессато (Marcos Ceccato)
Компанія: «Тріма Енженарія» (Trima Engenharia)
Електронна адреса: projetos@trima.com.br
Телефон: +55 19 3212.2799
Консультант з розробки проекту:
Жозе Арменіо де Бріто Круз (Jose Armenio de Brito Cruz)
Компанія: «Піратінінга Аркітектс» (Piratininga Аrchitechts)
Електронна адреса: contato@piratininga.com.br
Телефон: +55 11 3256.7077
Матеріал опублікований з дозволу “Institute for Human Centered Design” (в перекладі – «Інститут Дизайну для Людей»), діяльність якого спрямована на покращення життя людей усіх вікових груп та фізично-сенсорних можливостей через впровадження Універсального Дизайну. Веб-сайт: www.humancentereddesign.org.