Чому доступний дизайн – це не нішевий ринок

Нова виставка у Національному музеї дизайну Купер—Г'юїт нагадує, що весь дизайн є принципово адаптивним та розповідає, як проектування доступних послуг вчить нас розробляти універсальну продукцію.

 

Статтю опубліковано за перекладом статті "Eye on Design": 

https://eyeondesign.aiga.org/why-accessible-design-isnt-a-niche-market/ 

Ми живемо в світі, де все, що ми використовуємо може бути пристосованим до наших потреб та бажань, що постійно змінюються. І ця тенденція набуває все більшого поширення. Однак коли мова йде про продукти призначені для користування людьми з інвалідністю, їх практичність переважає над  дизайном та естетикою. Ці продукти розробляються виключно як допоміжні засоби для людей з інвадіністю, що  посилює їх стигматизацію.

Але, уявімо на секунду, що весь дизайн є адаптивним за своєю суттю. Чому б не зробити так, щоб продукт зроблений за принципами доступного дизайну* надавав своїм споживачам настільки ж широкий вибір, як і будь-який інший продукт? 

 

access ability install

Виставка Access + Ability у Національному музеї дизайну Купер—Г'юїт

 

Куратори Кара МакКарті та Рошель Штайнер, під час нової виставки Access + Ability (access – доступ, ability – можливість, здатність, - прим. ред.) у Національному музеї дизайну Купер—Г'юїт, представили понад 70 інноваційних об'єктів, під час проектування яких, дизайнери відмовились від звичайних дизайнерських рішень медичної сфери, натомість зосередились на інноваційних, прогресивних дизайнерських рішеннях, які орієнтовані на користувача та допомагають людям з різними порушеннями (фізичними, когнітивними та сенсорними). Штайнер каже: "Ми поглянули на тіло, будівлі навколо та зони їх взаємодії, щоб зрозуміти як дизайн вплинув на концепцію здатності жити повноцінно і незалежно".

 

access ability exhibit

Виставка Access + Ability має цілий ряд пристроїв мобільності від гоночного інвалідного крісла BMW до інвалідного крісла Motivation Rough Terrain побудованого для того, щоб пересуватися нерівномірною та брудною місцевістю, особливо в країнах, що розвиваються 

 

Досить багато несвідомих користувачів помилково вважають, що доступний дизайн це те ж саме, що й промисловий дизайн. Проте Access + Ability демонструє, що графічний дизайн є невід'ємною складовою для більшої обізнаності стосовно доступного дизайну. Просто подивіться на книги, які візуалізують життя людей з дислексією, дизайн інтерфейсу додатків, що допомагають людям з порушеннями зору, і, навіть, графічний дизайн самої експозиції.

"Доступність може означати багато різних речей, особливо в контексті публічного простору, такого як музей", - каже Штайнер. Вона наводить такі приклади, як екскурсії багатьма мовами та система вказівників або розробка тактильних експонатів та матеріалів для читання шрифтом збільшеного розміру для відвідувачів з порушеннями зору. "Питання фізичної та інформаційної доступності стає все більш важливим, оскільки люди навчаються і сприймають інформацію по-різному. Національний музей дизайну Купер—Г'юїт дійсно цікавиться питанням доступності на інституційному рівні і графічний дизайн може допомогти створити досвід відвідування музею, який є інклюзивним та доступним для всіх. Наявність пандусу для користувачів візків – це те, з чого можна почати, але це не те, чим завершується створення доступного простору".

 

i wonder what its like to be dyslexic cover

"Цікаво, як це мати дислексію". Ця "навчальна" книга була розроблена, щоб допомогти людям уявити, які проблеми виникають у людей з дислексією при читанні. Вона включає в себе вичерпну інформацію про мову. Показавши декілька різних типографічних експериментів, вона допомагає зрозуміти, які проблеми можуть виникнути при читанні

МакКарті вперше керувала виставкою, що була орієнтована на доступний дизайн, ще 30 років тому в Музеї сучасного мистецтва. З того часу відбувся значний технологічний прорив і, наразі, технології відіграють ключову роль у багатьох нових виставках Національного музею дизайну Купер—Г'юїт. Наприклад, програма LOLA створює анімовані та персоналізовані нагадування для підтримки користувачів з порушеннями аутичного спектру в повсякденному та соціальному житті. Інші додатки залучають користувачів для сбору інформації щодо бар’єрів середовища, щоб допомогти людям з фізичними порушеннями пересуватись ним. Наприклад, BlindWays надає користувачам з порушеннями зору надійні підказки про те, як знайти місця зупинок автобусів, тоді як GPS не справляється з цим завданням. А AccessNow визначає і оцінює рівень доступності ресторанів, концертних майданчиків та інших громадських будівель у мережі таких додатків, як Yelp або TripAdvisor.

 

i wonder what its like to be dyslexic spread

"Цікаво, як це мати дислексію", автор Сем Барклей 

 

"Інновації, такі як дизайн додатків і новітні технології, не тільки змінюють наші міжособистісні стосунки та спосіб спілкування, - каже Штейнер, - вони також змінили характер доступності середовища".

 

color blind edition uno

Близько 350 мільйонів людей по всьому світу маюсь дальтонізм. Суть найбільш популярної карткової гри UNO полягає у тому, щоб підібрати підходящі кольори та цифри. Щоб зробити гру більш доступною, UNO співпрацює з ColorADD, системою розпізнавання кольорів, що використовує символи для представлення кольорів, для створення першої карткової гри, оптимізованої для людей з дальтонізмом

Напевно, найкращий приклад, що стосується графічного дизайну, зміни характеру та сприйняття доступності – це історія Міжнародного символу доступності. Він був спроектований датською студенткою Сьюзан Кефоуд в якості універсального індикатору безбар'єрної навігації в 1969 році. Це частина міжнародної мови графічних символів ISO, що позначають розташування аеропортів, ліфтів, залізничних станцій та туалетів.

color blind alphabet

Абетка для людей з дальтонізмом

 

Однак версія, відображена в Access + Ability, не є оригінальною. Це графічно змінена піктограма, яка замінює пасивну позицію оригінальної фігури інвалідного візка за допомогою активної, "курсивованої" форми. Цей редизайн став проявом вуличної творчості бостонських активістів Сари Хендрен та Брайана Гленні, і з того часу його впровадили деякі підприємства та державні парки у кількох містах. До того ж, він також був включений в постійну колекцію Музею сучасного мистецтва і був описаний Американським інститутом графічних мистецтв). Натхненні такими кампаніями, як "ACT Up, AIDS Coalition to Unleash Power" (СНІД-коаліція для мобілізації сили – прим. редакції) і "Поцілунок не вбиває", Хендрен і Гленні розпочали розмову за допомогою дизайну про те, що всі повинні мати доступ до публічного простору та розповіли яким чином ми можемо зробити наші міста більш доступними завдяки інклюзивному дизайну.

Активісти співпрацювали з дизайнером Тімом Фергюсоном Саудером, щоб розробити нову версію свого прототипу саморобного стікеру, створивши більше органічних ліній, одночасно дотримуючись стандартної форми інших піктограм ізотипу. Незважаючи на критику редизайну щодо того, що спосіб в який фігура нахиляється вперед не точно відображає спосіб руху людини на інвалідному візку, творці проекту говорять, що, насамперед, важливо розглянути семиотику оновленого знаку.

inclusive microsoft

Inclusive (інклюзивний – прим. ред.): Пакет інструментів  для дизайну від Microsoft

 

У своєму блозі, Хендрон пише: "Рука, що виштовхує стілець, досить символічна, оскільки всі іконки – це символи, а не буквальне уявлення. Наш символ говорить про загальну першість особистості та про те, що людина спочатку вирішує, як і чому він/вона рухатиметься у світі в буквальному та переносному сенсі".

 

"Інвалідність – це не тільки різноманітний, але й універсальний досвід, який є частиною існування людини".

 

Міжнародний символ доступу та розмах розвитку дизайну для всіх, що представлені в Access + Ability, демонструють, що доступний дизайн – це що завгодно, тільки не просто нішевий ринок. Один з п'яти людей в даний час живе з певною формою інвалідності, до того ж, потреба створення більш доступних продуктів, послуг та інформації для людей поважного віку тільки збільшується з кожним днем. Але реальне досягнення виставки – це не тільки те, що вона сприяє розвитку доступності для споживачів з інвалідністю. Швидше за все, вона нагадує нам, що інвалідність – це не тільки різноманітний, але й універсальний досвід, який є частиною існування людини.

 

*Терміни "універсальний дизайн" та "доступний дизайн" використовуються як близькі за значенням та взаємозамінні.

 

Авторка

Маргарет Андерсен

13 лютого, 2018

Усі посилання, зображення, цитування подані відповідно до оригіналу.

Матеріали дозволяється використовувати тільки із посиланням на оригінальний сайт і тегом @AIGAeyeondesign

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNDP

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро