Універсальний дизайн - це дизайн предметів, середовища,програм та послуг, покликаний зробити їх максимально можливою мірою придатними для використання для всіх людей без необхідності адаптації чи спеціального дизайну. Універсальний дизайн не виключає допоміжних пристроїв для конкретних груп людей з інвалідністю, де це необхідно.

Вступ до доступності та інклюзивного дизайну: огляд онлайн-курсу

Курс «Вступ до доступності та інклюзивного дизайну» розроблений Університетом Іллінойсу в Урбана-Шампейн та доступний до онлайн-вивчення на платформі Coursera.

 

Огляд онлайн-курсу “Вступ до доступності та інклюзивного дизайну”

 

Курс розрахований на 4 тижні навчання та зайнятість приблизно 15 годин. Постійний безкоштовний доступ — гарантія того, що можна розпочати навчання в будь-який момент. За сертифікат курсу потрібно платити, якщо ваша організація не має доступу до платформи. Також є варіант фінансової допомоги для вивчення всіх курсів.

 

У відео передбачені субтитри французькою, англійською, російською, іспанською та португальською мовами.

 

Знайомимось із головними інструкторами:

 

Марк Томпсон — помічник директора з досвіду викладання та навчання Центру інновацій у викладанні та навчанні;

 

Таня Хіп — директорка з досліджень та доступності навчання;

 

Лорі Лейн — спеціалістка з ІТ-доступності та універсального дизайну.

 

Від модуля до модуля студенти проходять стежкою особистого досвіду кожного з лекторів, а також асистентів та студентів з інвалідністю цього вищого закладу.

 

Ділимось із вами основними інсайтами окремих модулів:

 

Модуль 1. Уявлення про порушення та допоміжні технології

 

Цінна особливість як цього модулю, так і наступних — особистий досвід викладачів, залученого персоналу і студентів з інвалідністю. На панельних дискусіях люди з різними видами порушень невимушено і з гумором розповідають про свій досвід комунікації, розвінчують міфи про себе. Це дає можливість зануритися в атмосферу доброзичливості, уваги і поваги до кожної людини.

 

Інсайт першого модуля для мене — отримання інформації про фізичні, когнітивні та інші порушення з перших уст безпосередньо від людей, які мають ці порушення. Формат дискусії, сповненої іронії і жартів — чи не найкращий спосіб розвивати емпатію, розвіяти міфи та зрозуміти справжні потреби кожного.

 

Питання про основні помилкові уявлення та стереотипи щодо людей інвалідністю, про зміну поглядів після вивчення різних особливостей — вдало підсумовують модуль.

 

Відкриттям модулю 1 став термін people-first language (PFL) — коректна гуманна мова, яка ставить на перше місце людину, а не порушення. Такий підхід дозволяє уникнути стигматизації людини за ознаками фізичного, психічного, соціального стану.

 

Модуль 2. Правове поле і робоче місце

 

Тут можна дізнатися про юридичні аспекти забезпечення доступності. У другій частині модуля команда спеціалістів, які займаються конвертуванням документів, субтитрами, аудіоописами, доступним дизайном документів та тестуванням приміщень, діляться досвідом забезпечення доступності навчання.

 

Інсайтом модуля є чітке визначення відмінностей між УД та розумним пристосуванням. Розумне пристосування спрямоване на людину і вимагає, щоб особа розкривала інформацію про свою інвалідність для отримання специфічної допомоги інших осіб. Сюди можуть входити такі послуги, як переклад жестовою мовою абощо. Важливо пам’ятати, що застосування універсальних принципів дизайну з самого початку має на меті якраз-таки зменшити потребу в розумних пристосуваннях.

 

Модуль 3. Універсальний дизайн

 

Про цей модуль варто розказати детальніше. Головне питання першої частини модулю постає у принципах універсального дизайну для навчання та керівництві по доступності цифрового контенту WCAG 2.0 та POUR.

 

У другій частині модуля запрошена лекторка з Університету Вашингтону Шерил Бургсталер — директорка сервісу доступних технологій та центру DO-IT — розповідає про перспективи УД в навчанні і викладанні. Вона дає своє визначення інклюзивного та універсального дизайну та інших споріднених термінів: зручний, безбар’єрний, доступний дизайн, дизайн для всіх.

 

Вважаючи універсальний дизайн ширшим поняттям, ніж інші означені, вона зазначає, що часто більшість із цих термінів у різних країнах використовують як синоніми.

 

«Коли я думаю про універсальний дизайн — я думаю про продукт або середовище, які мають три основні характеристики: доступність для всіх, практичність (зручність) для всіх та інклюзивність, іншими словами — УД не ізолює людей з порушеннями від спеціального ресурсу, сайту, тощо. Ще однією особливістю УД є його доступність у (часовому-просторовому — Н.Л.) континуумі».

 

Прикладом такого континууму може бути перехід від відеоконтенту без субтитрів до перекладу жестовою мовою, згодом до титрів, а далі і до відео з титрами та аудіодескрипцією.

 

Універсальний дизайн як ключове поняття, що охоплює інші споріднені терміни (переклад авторки за матеріалами лекції Модуля 3)

 

Мета наступного спікера Джона Гандерсона — координатора ІТ-групи з доступності університету Іллінойсу — зробити навчальні матеріали і онлайн-ресурси доступними для якомога ширшого кола студентів. Тому він ділиться власним інсайтом: «Якщо ви викладач або автор онлайн-матеріалів, запитуйте постачальників програмних продуктів: «Як ви допоможете мені робити доступні курси?», а не «Чи можу я зробити доступні курси за допомогою ваших інструментів?».

 

Заключне завдання модуля з УД стосується опису проблеми доступності на платформі Coursera. Черговий інсайт — цей підхід може бути використаний будь-де: знайти проблему, визначити її вплив на людей (студентів) з різними порушеннями, пов’язати проблему із одним з принципів УД і запропонувати зміни за допомогою засобів УД.

 

Модуль 4. Інформація

 

Нарешті, четвертий модуль знайомить із основними уявленнями про доступність найпоширеніших форматів документів, таких як HTML, MS Word, PDF та PowerPoint. Демонстраційні програми дають чіткіше уявлення про те, як можна зробити свій цифровий контент більш доступним. Поради будуть корисні викладачам вищих закладів, розробникам програмного забезпечення та всім, хто має на меті донести інформацію на електронних носіях якомога ширшому колу людей.

 

Висновки

 

Доступність, інклюзивний дизайн та універсальний дизайн — споріднені поняття, які, одначе, не є синонімами. Курс допомагає зрозуміти відмінності між ними, ознайомитись у формі невимушеної бесіди з основами цих понять і підходів інклюзивного та універсального дизайну — переважно у сфері освіти.

 

Курс буде цікавим усім, хто тільки знайомиться із універсальним дизайном та аспектами інклюзивності і планує займатися насамперед УД-технологіями для навчання: представникам вищих навчальних закладів (викладачам, керівникам навчальних відділів та відділів інформаційних технологій), а також представникам ІТ-компаній

 

Матеріал підготувала: Наталя Лушнікова
Редакція: Нагірняк Анастасія

Джерело https://udukraine.medium.com/%D0%B2%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF-%D0%B4%D0%BE-%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D1%82%D0%B0-%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D1%83-%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4-%D0%BE%D0%BD%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BD-%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D1%83-a1ad9ae51345<

  • Як зробити свій дім гостинним? +

    Ви можете зробити свій дім гостинним для всіх. Для цього підтримайте міжнародний рух «Visit Ability», що виступає запростір, доступний для Детальніше...
  • Як зробити місто доступним? +

    Згідно зі статтею 9 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, в Українімає бути забезпечена доступність (архітектурна, транспортна, інформаційна) та Детальніше...
  • Як зробити заклад доступним? +

    Усі люди незалежно від особливостей, сімейного статусу тощо можуть бути Вашими клієнтами, якщо Ви подбали про створення належних умов. Подумайте, Детальніше...
  • 1

Лого UN Partnership to Promote the Rights of Persons With Disabilities

Лого UNDP

Лого UNICEF

Лого ILO

Тризуб

Лого Національної Асамблеї людей з інвалідністю України

Лого Всесвітньої організації охорони здоров'я - Європейське регіональтне бюро