Приклад для наслідування - Ощадбанк
Минулої п'ятниці на міжнародній конференції з універсальному дизайну, яка пройшла в Києві, підбивали підсумки реалізації Спільної Програми «Сприяння інтеграційній політиці та послугам людей з інвалідністю в Україні», яку в нашій країні впроваджує Програма розвитку ООН (ПРООН), Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Міжнародна організація праці (МОП) і Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ).
Мене, насамперед, зацікавила практика впровадження універсального дизайну на фінансовому ринку. Зазвичай, у своїх колонках на цю тему я розповідаю про закордонний досвід, про кращі практики з-за кордону, на які варто рівнятися. Але цього разу мені приємно розповісти, що пілотний проект дійсно комплексного впровадження принципів рівного доступу до фінансових послуг продемонстрував український «Ощадбанк».
Отже. Існуюче відділення в старій будівлі було повністю переобладнано з урахуванням потреб людей з особливими потребами. Це спростовує міф про те, що тільки нові будівлі придатні для принципів доступності. Як стверджує представник банку, додаткові вимоги здорожують проект лише на 2-3% порівняно з кошторисами на звичайні роботи. Відділення не тільки абсолютно доступно для всіх, але і дозволяє працевлаштувати спеціалістів з інвалідністю.
Причому доступність починається не у дверей відділення, а набагато раніше – з зупинки громадського транспорту та підземного переходу: підходи обладнані тактильної плиткою, пандусом, скляна розсувні двері – сигнальної жовтою смугою, а табличка на вході - піктограмами доступності.
У зоні самообслуговування є банкомати та платіжні термінали для слабозорих людей з дублюванням інформації на клавіатурі шрифтом Брайля, роз'ємом для навушників і (о, диво!) Працюючою програмою голосового супроводу, про необхідність завантаження якої було зламано стільки списів.
Всередині –- традиційна тактильна плитка, різний рівень кас (стільниця в деяких знаходиться нижче для зручності людей в інвалідних візках), додаткове місце в зоні очікування і широкі проходи, а також столи менеджерів, які регулюються по висоті для зручності все тих же візочників. І дрібниця, яка вразила особисто мене, – похиле дзеркало в туалетній кімнаті, щоб можна було в нього дивитися людям будь-якого зростання.
Зайвий раз переконався в тому, що перепони для поширення принципів доступні не матеріального характеру, скільки б не твердили протилежне банкіри, вони в головах відповідальних фахівців. При цьому рівний доступ до послуг це ж не тільки про людей з інвалідністю – універсальний дизайн покликаний створити середовище, об'єкти, речі та послуги максимально доступними і зручними у користуванні для більшості людей. За даними Міністерства соціальної політики України, в нашій країні проживає 2,8 млн. людей з інвалідністю, 2 млн. дітей дошкільного віку, майже 7 млн. громадян старше 65 років, більше 500 тис. батьків з дітьми в дитячих візках, більше 400 тис . вагітних жінок і близько 400 тис. чоловік з тимчасовими ускладненнями здоров'я, в т.ч. з набутою інвалідністю. Як повідомив представник банку, у 2015 році аналогічні відділення будуть відкриті в 5 містах. Звичайно, це мізерно мало в порівнянні з кількістю потенційних споживачів, але, впевнений, що це тільки початок.
Григорій Перерва, директор рейтингового агентства "IBI-Rating"
Джерело інформації: http://minfin.com.ua/blogs/fincommpr/65314/