Універсальний дизайн та технології: подкаст
Джорж Ентоні Джіаноміс, один зі спікерів Саміту з Універсального дизайну, запам’ятався багатьом через свою харизму та глибоке розуміння концепції універсального дизайну. Ентоні викладає універсальний дизайн в університеті OsloMet - Oslo Metropolitan University в Норвегії. Ми знайшли надихаючий подкаст з Ентоні «Універсальний дизайн та технології» на каналі університету та ділимось його основними тезами українською.
Enjoy!
Ентоні займається дослідженням того, як ми можемо проектувати технології для всіх. Універсальний дизайн не лише про інвалідність. Це про бар’єри, з якими зіштовхуються люди користуючись веб-продуктами – бар’єри, причиною яких може бути простір, вік, стать, національність або інвалідність.
Що значить «всі»?
Так історично склалось, що технології зазвичай розробляє вузька група населення. Коли створюється технологія в неї автоматично вкладаються цінності та норми розробників. Наприклад, трубочка. Трубочка дуже проста річ. Ти береш її і використовуєш для того, щоб втягнути рідину в рот. Ось такий принцип стоїть за нею. Якби я проектував трубочку, це могла би бути просто пряма трубочка. Без проблем, правильно? Тобто я на етапі розробки орієнтуюсь на свої цінності і норми. Але що, якщо я хочу зробити її більш універсальною, щоб більше людей могли нею скористатись? Я зроблю її такою, щоб її можна було регулювати, вставлю пружинку трохи нижче верху трубочки так, щоб її можна було взяти з усіх боків. Це дуже простий приклад.
Звичайно, коли ми намагаємось використати підхід універсального дизайну для технологій це стає надзвичайно складним. Ми намагаємось проектувати так, щоб технологією могли скористатись люди старшого віку, люди з інвалідністю, незалежно від гендерної ідентичності, національності, культурного чи мовленнєвого досвіду. І тут має місце ключова фраза, яка є зафіксованою в документах ООН: «Технології мають бути такими, щоб ними могли користуватись всі на рівних». Це основоположний аспект.
Часто, говорячи про універсальний дизайн, пропонують зробити щось для незрячих, чи щось для іншої категорії. Але суть універсального дизайну в тому, щоб зробити одну річ, зручною для всіх, а не для окремих груп! Ці групи людей історично були соціально виключеними, в тому числі, і з процесів обговорення проектування технологій, суспільства і навіть інституцій, як, наприклад, інституту вищої освіти.
Чи дорого це робити технології універсальними? Що розробник отримує в обмін на час та ресурси вкладені в те, щоб зробити речі за принципами УД?
Це дуже правильно думати про універсальний дизайн як інвестицію. Вкладаючи в УД, ви отримуєте більшу аудиторію покупців, яка раніше не була охоплена. Знову ж таки, це не про те, щоб комунікувати з вузькою категорією населення, це про те, щоб технології працювали для всіх і охоплювати інші категорії покупців – люди старшого віку, ті, хто не говорять місцевою мовою та інші. Я прекрасний приклад. Я говорю англійською, це моя рідна мова. Моя норвезька жахлива, тому коли я користуюсь сайтом університету, мені дійсно потрібна опція перемикання мови, щоб я розумів що відбувається.
Те саме стосується інвалідності. Реальний виклик – не нестача ресурсів. Існує маса інструментів, кращих практик та стандартів. Виклик – це інформування та спілкування з компаніями, державними органами, щоб впроваджувати підхід універсального дизайну як стратегічний.
Як універсальний дизайн можна використовувати для комунікацій? Наприклад, в соціальних мережах, на сайті.
Декілька речей, які можна зробити. Наприклад, люди з дислексією мають труднощі, коли читають тексти, особливо, коли вони написані шрифтами, які складно читати. Тому ви можете обрати шрифт, який легко читати і використовувати його в усіх своїх текстових матеріалах.
Важливо включати титри внизу екрану в відео, яке ви публікуєте онлайн. Титри (captions) – те, що говорять герої + опис музики та інших звуків, субтитри (subtitles) – лише текст, який говорять герої. Це не лише дає можливість людям з порушеннями слуху подивитись відео, але і дозволяє переглядати його всім разом, чуючим та глухим. Хороший приклад одної сім’ї, в якій обидва батьки, мати й тато, не чують, а двоє дітей чуючі. Діти люблять дивитись фільми онлайн, як всі діти в наш час. Але вони не могли дивитись їх всією сім’єю разом. Тому що більшість фільмів не мали титрів або субтитрів.
Як зробити подкаст за принципами універсального дизайну?
Першу річ, яку можна зробити – включити текстові транскрипти до всіх подкастів, які виходять. Так ті, хто не чує зможуть отримати інформацію. І що круто, що це також покращить пошукову оптимізацію сайту, SEO. Тобто ваші подкасти легше буде знайти, оскільки в них буде текст. Це те, як Google та інші пошукові системи працюють. Якщо ви публікуєте лише відео чи аудіо-контент, їм складно зрозуміти про що саме він. Але, якщо у вас є текст, вони аналізують текст і говорять: «О, це чудове місце, куди можна направити людей, які шукають таку інформацію». Тобто, знову ж таки, це про охоплення більшої аудиторії і включення тих людей, які історично були виключені.
Стандарти веб-доступності
Стандарти веб-доступності – це набір технічних стандартів розроблених Консорціумом Всесвітньої павутини. І це дійсно чудовий документ! Дійсно корисний для розробників, оскільки дає покрокові інструкції як створити сайт, який доступний для людей з інвалідністю. Дуже важливий проект, який продовжує оновлюватись.
Інструменти оцінки доступності сайтів - SiteImprove, український Web-cheker.
Спрощена мова. Чи є вона елементом універсального дизайну?
Абсолютно! І це частина універсального дизайну, яка дійсно поєднує абстрактні соціальні та політичні з неврологічними та психологічними елементами ичитання. Я думаю, що спрощена мова це дуже важливий компонент, за який ми всі маємо боротись в світі, який ми продукуємо. І це також хороший спосіб досягнення нової аудиторії. Я не перерахую всіх разів, коли після прочитання одного параграфу наукової роботи думав: «Це можна трьома словами сказати». Для чого ці бар’єри, якщо ми можемо чітко та просто пояснювати ідеї та концепції? І тоді у нас більше можливостей для того, щоб заглиблюватись в деталі.
Ще один виклик для універсального дизайну з точки зору мов – це те, що є деякі країни, в яких існує 30-40 мов. Як адвокати УД ми досі думаємо, що з цим робити. Тому що, якщо мовою говорять декілька сотень або тисяч людей, вони мають мати опцію отримувати інформацію цією мовою. Як краще це зробити поки що питання. Я сподіваюсь на нове покоління, яке знайде відповіді на такі питання і реалізує його в технологіях.